Foto: SVT/ARKIV

Flygplatsen efter beskedet: ”Vi blev tagna på sängen”

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagen annonserade nya flygbolaget Leap att man tänker starta flygtrafik mellan Kristianstad och Arlanda i augusti. Något som Kristianstad Airport inte säger sig känna till. Och det finns kritik mot det nya bolaget.

Under onsdagen skickade Leap ut ett pressmeddelande om att man ska börja flyga mellan Kristianstad och Arlanda i augusti och att det kommer att bli 28 turer i veckan.

– Jag blev helt tagen på sängen när jag läste pressmeddelandet, säger Jonas Haak som är vd för Kristianstad Österlen Airport.

Han säger att flera flygbolag hört av sig sedan det blev känt att bolaget Sparrow slutar flyga från Kristianstad.

– Leap är ett av dem. Men vi har inte haft någon ytterligare kontakt efter det. Jag ska faktiskt ha ett första telefonmöte med dem i eftermiddag. Så jag blev lite förvånad...

Jonas Haak betonar att Kristianstad är en öppen flygplats. De bolag som uppfyller kraven och villkoren är välkomna att flyga.

Men är det ett professionellt agerande att skicka ut ett sådant pressmeddelande innan det finns ett avtal?

– Den frågan vill jag inte svara på, säger Jonas Haak

– Jag kan bara säga att jag själv hade velat vara överens med den partner jag ska samarbeta med innan jag gjort motsvarande utskick.

100 miljoner i skulder

Leap är ett alldeles nytt företag. Det startades efter det att flygbolaget Nextjet gick i konkurs med nästan 100 miljoner i skuld så sent som i maj. Det bolaget trafikerade mest sträckor mellan Arlanda och mindre orter i norra Sverige.

Konkursboet köptes av den norska fiskerikoncernen Olsen Gruppen AS som nu alltså också står bakom Leap. Företaget leds också av Nextjets före detta vd Magnus Ivarsson, som nu är vd för Leap. En ansökan om tillstånd för det nya bolaget har skickats till transportstyrelsen som ännu inte sagt sitt.

Jan Ohlsson är flygexpert och har bevakat flygbranschen i 40 år. Han säger till Dagens Nyheter att det är direkt olämpligt att samma ledning skulle få förtroende en gång till och därför hoppas han att Transportstyrelsen säger nej.

– Uppenbarligen fattades kompetensen på Nextjet och det vore olyckligt om småkommuner åter igen drabbades av samma ledning, säger han.

SVT Nyheter Skåne söker Magnus Ivarsson på Leap för en kommentar, men har ännu inte lyckats nå honom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.