1. Ta bilder på skadan innan du öppnar paketet, så att du kan bevisa att paketet skadats under hanteringen och inte i samband med att du öppnade det.
2. Skriv ner paketets kolli-id. Det kan finnas antingen på adresslappen eller på kvittot i paketet. Numret behövs för att kunna reklamera paketet på postens hemsida.
3. Ta kontakt med den person eller det företag som skickade paketet. Även om du själv först anmäler skadan till posten är det avsändaren som formellt ska reklamera, eftersom avsändaren har betalt porto och transport. Det är med avsändaren som posten kommer hålla den fortsatta kontakten kring reklamationen. Men det är till dig som mottagare som ersättningen ska betalas ut när det gäller inrikespaket.
4. Behåll paketet, det skadade innehållet och emballaget, om det finns. Posten kan vilja besiktiga paketet innan man betalar ut ersättning.
5. Om posten bedömer att paketet är olämpligt eller bristfälligt förpackat av avsändaren går ingen ersättning ut. En del företag kompenserar trots det sina kunder om paketet är trasigt vid leverans, eller skickar en ny vara.