Antingen kan tågen köra via Ljungby och Värnamo eller via Växjö. I dag tar det ungefär fyra och en halv timme att åka tåg mellan Malmö och Stockholm. Med höghastighetståg skulle det istället ta max två och en halv timme.
Mellan Göteborg och Stockholm tar det idag tre timmar, men skulle med höghastighetståg kunna ta två. Men så snabbt går det bara om tåget kör raka vägen, varje stopp tar ytterligare upp till sju minuter.
Sträckan via Ljungby och Värnamo beräknas bli några minuter snabbare. Enligt Trafikverket kan en dragning över Växjö hamna på mellan 200–330 miljarder kronor – medan den via Ljungby och Värnamo beräknas bli något billigare, mellan 190-320 miljarder kronor.
Största infrastruktursatsningen på 150 år
Första februari avslöjas vilka kommuner som kommer få förhandla om en höghastighetsjärnväg och om stationer längs med den. Regeringen kommer sannolikt att ta beslut om höghastighetsbanan till hösten, om man då bestämmer sig för att sätta igång med byggandet planeras det vara klart år 2035. Trafikverket hoppas på att det ska stå klart redan år 2030.
Det sägs bli den största infrastruktursatsningen på 150 år. Det dyraste alternativet motsvarar 15 Öresundsbron eller 115 Friends arena.
Utöver en höghastighetsjärnväg är det tänkt att projektet också ska ge 100.000 nya bostäder. Det finns kritiker som är tveksamma till satsningen, för hur man räknat på samhälls- och ekonomiska effekter. Man undrar vilka tåg som ska få köra på järnvägen och om den kommer vara omodern när den står klar.