Hässleholmspolitiker vill dra i nödbromsen för höghastighetsbana

Publicerad

Frågan om höghastighetståg har diskuterats flitigt i flera år. Planen är att låta tågen gå från Stockholm till Göteborg och Stockholm till Malmö med flera stopp på vägen. Men nu ser det ut som att Hässleholm kan komma att försöka dra i nödbromsen.

– Höghastighetsbanan kommer förstöra vår landsbygd och det är något vi vägrar gå med på, säger Hanna Nilsson (SD), kommunalråd i Hässleholm.

Sommaren 2014 inleddes arbetet med att börja samla in fakta inför en möjlig höghastighetsbana. Sverigeförhandlingen, kommittén som ansvarar för uppdraget, byggde upp ett kontaktnät med regioner, berörda kommuner och näringsliv.

Oro för mark och skog

Tanken var att få fram ett underlag för framtida förhandlingar och även se över vilka rapporter och utredningar som behövde göras och färdigställas. 2017 var kommittén klar med sin rapport.

Höghastighetsbanan

Infrastruktursatsningen ses som ett miljövänligt alternativ för framtiden samtidigt som man möjliggör för uppåt 100 000 nya bostäder. Boende, som kan komma att påverkas av utbyggnaden, har uttryckt oro för hur lantbruk och skog kommer att påverkas av arbetet.

Käppar i hjulet

För Skånes del har man planerat för tågstationer i Lund, Hässleholm och Malmö. Men nu kanske Hässleholm bestämmer sig för att försöka bromsa planerna – en majoritet av politikerna vill nämligen säga upp avtalet som rör en höghastighetsjärnväg genom deras stad.

Frågan togs upp på måndags kommunfullmäktige. SD, M, L, KD och det lokala partiet Folkets väl ville säga upp avtalet. S, V och C röstade för en återremiss – och eftersom det endast behövs en tredjedel av rösterna för att en återremiss ska drivas igenom har ärendet nu skickats på återremiss.

”Sista lilla påverkansmöjligheten försvinner”

Vad det skulle innebära om Hässleholm framöver väljer att säga upp avtalet är oklart. Kommunalrådet Hanna Nilsson (SD) menar att regeringen då kommer vara tvungna att komma till Hässleholm och ta till sig av Hässleholmspolitikernas synpunkter – medan Anders Edwall (C), kretsordförande för C i Hässleholm, tror att Hässleholm genom att säga upp avtalet skulle mista sin sista chans till påverkan.

– Vi är inte 100 procent säkra på om vi vill ha höghastighetssatsningen heller. Men om man drar sig ur avtalet försvinner den sista lilla påverkansmöjligheten vi har, säger Anders Edwall.

Hör Anders Edwall och Hanna Nilsson i videoklippet ovan.

SVT Skåne söker infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för en kommentar.

Sverigeförhandlingen:

Sverigeförhandlingen har för statens räkning tecknat avtal med kommuner och regioner längs den framtida höghastighetsjärnvägen. Följande kommuner innefattas:

Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås, Jön­köping, Värnamo, Hässleholm, Lund och Borås kommun.

De regioner som avtal slutits med är Sörmland, Östergötland, Jönköping, Skåne och Västra Götaland.

Avtalen om­fattar åtaganden om att medfinansiera höghastighetsjärnvägen om sam­manlagt 1 241,5 miljoner kronor och om att upp­föra 92 270 nya bostäder. I avtalen regleras även stationslägen, åtagande om att sprida nyttorna till regionen, uppföljningsorganisation m.m.

Källa: Sverigeförhandlingen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet