Vissa böcker som eleverna på högstadieskolan på Teleborgcentrum i Växjö använder sig av är upp mot fem år gamla och fulla av anteckningar från tidigare elever. Det här är ett problem tycker Katja Dinamarca Petersson, som är lärare vid skolan.
– Innan vi hade våra digitala hjälpmedel så var det vanligt att läromedlen inte var i så bra skick, säger Katja Dinamarca Petersson.
Digitala utmaningar
Nu när fler elever har egna datorer och undervisningen sker mer digitalt finns det andra utmaningar. Dels att hålla program uppdaterade, men också att motivera eleverna att ta till sig undervisningen på det nya sättet.
– När vi tränar ord i spanska och i engelska så använder vi oss av lite roligare sätt att träna på och vi spelar spel med eleverna, säger Katja Dinamarca Petersson.
Men trots den digitala utvecklingen så tycker inte alla elever att det är bättre att studera digitalt.
– Jag gillar mer att läsa böcker, det är lättare att komma in på andra saker som inte har med skolan att göra, säger Max-Lukas Forsen.