Slitna och ouppdaterade böcker, mycket kopierat material och digitala pröva på-licenser. Så kan vardagen se ut för elever och lärare. Pengar för att köpa in ordentligt med läromedel finns helt enkelt inte i alla kommuner och på alla skolor.
Endast ungefär en av tio lärare kan köpa in alla de läromedel som de menar behövs i undervisningen, enligt en undersökning från i höstas av intresseorganisationen Läromedelsförfattarna.
Ett nationellt problem
Det är även stor skillnad på hur mycket pengar som läggs på läromedel på olika skolor, enligt undersökningen.
Enligt Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund, finns det ett nationellt problem där deras medlemmar upplever problem med att få köpa in både fysiska och digitala läromedel.
– Hur många elever får en bok som är deras egen, där man kan stryka under och göra anteckningar? Lärare uppmanas att tillverka egna läromedel, vilket tar en massa tid från deras uppdrag att förmedla kunskap, säger hon.
”Problem i skolan förvärras av läromedelsbrist”
En pågående statlig utredning ska ta fram förslag på åtgärder för att stärka läromedlens ställning i skolan. Utredningen leds av den tidigare miljöpartistiske utbildningsministern Gustav Fridolin.
– Vi har mycket data som pekar på att man köper in mindre läromedel nu än tidigare. Lärarna får stå där och kopiera. Det är såklart allvarligt. Vi har en massa problem i skolan som förvärras av bristen på läromedel, säger han.
Utreder hur lagen kan stärkas
Utredningen ska presentera sina förslag 15 augusti.
– Sedan ett antal år tillbaka nämns inte ens läromedel i skollagen. Och det finns ingen juridiskt tydligt utryckt rätt för eleverna att få läromedel. Det är just den typen av frågor vi tittar på. Hur stärker vi lagen, säger Fridolin?
Hör utredaren Gustav Fridolin berätta mer om utredningen i klippet längst upp.