Men kommunerna som kämpar för en östlig sträckning, bland annat Älmhult, Växjö, Kalmar och Karlskrona, har inte gett upp.
– Vi är fullständigt övertygade om att vi kan ändra på detta. Något beslut är ju inte fattat än, frågan ska passera både riksdag och regering först, säger Paul Robertsson, utvecklingschef i Älmhults kommun.
I nästa vecka åker representanter från Älmhults och Växjö kommun till ett riksdagsseminarium i tågfrågan för att försöka påverka.
Osäkert framtidsplan
Samtidigt ökar osäkerheten kring om det verkligen kommer att byggas en höghastighetsbana eller ej. Både Moderaterna och Liberalerna har sedan valet svängt i frågan, och menar att det blir för dyrt och inte är samhällsekonomiskt lönsamt. I regeringens infrastrukturproposition framgår att utbyggnaden planeras att göras i etapper – med byggstart av Ostlänken mellan Järna och Linköping nästa år.
– Byggnationen av en sträcka mellan Lund och Hässleholm vore bra att se tidigt. Där har vi de största problemen som det ser ut i dagsläget, säger Paul Robertsson.
Tror du att höghastighetsbanan mellan Stockholm och Malmö ens blir verklighet?
– Någon form av ny stambana tror jag definitivt att det kommer att bli. Sedan om det kommet att vara en höghastighetsbana med just de hastigheter man sagt från början, det återstår att se.