Småland Airport har stått utan fungerande radarbild sedan den 15 januari efter att Luftfartsverket beslutade att avsluta leveransen av tjänsten.
Följden har blivit att flygledartornet inte längre har möjlighet att övervaka flygplan i deras luftrum. Istället har flygledarna tvingats tillbaka till analoga metoder för att hålla flygtrafiken säker.
– Vi använder pappersbitar som vi skriver på. Hade vi haft radar in, hade vi fått en större omvärldsbild, säger Viktor Ekberg, flygledare på Småland Airport.
Kan skapa förseningar
På Småland Airport är det inte längre möjligt för två flygplan att landa med tätt mellanrum. Nu måste det ena vänta längre, vilket kan skapa förseningar.
– Ska det komma två flygplan någorlunda samtidigt in till oss, kan vi inte ta in dem i luftrummet. Utan ett flygplan måste hålla sig utanför tills det andra flygplanet landat, säger Ulf Axelsson, vd Småland Airport.
Luftfartsverket lägger ansvaret på flygplatserna
Enligt Luftfartsverket ligger ansvaret på respektive flygplats att hitta en nättjänst som levererar radar.
– Förändringen är att vi inte längre har ansvar för tekniken ute på flygplatsen. Respektive flygplats får leta efter andra leverantörer, säger Niklas Ferm, direktör inom system och utveckling vid Luftfartsverket.
Enligt Ulf Axelsson finns det inga leverantörer godkända av Trafikverket som kan erbjuda radartjänst. Det innebär att flygplatsen inte kan hitta någon annan leverantör.
– Det finns ju inga aktörer på marknaden med ett godkännande, för i så fall hade vi kunnat välja en annan, säger han.
DE ÅTTA FLYGPLATSERNA UTAN RADARBILD
Arvidsjaurs Flygplats
Ljungbyheds Flygklubb
Kristianstad Österlen Airport
Stockholm Skavsta Airport
Stockholm Västerås Flygplats
Småland Airport
Trollhättan Airport
Örebro Airport
Källa: ACR (Aviation Capacity Resources AB)