Bankmannen ska enligt åtalet ha satt bedrägerierna i system och riktat in sig på äldre kunder eller dödsbon.
Han ska ha tagit ut en bankdosa i kundens namn och sedan gjort flertalet överföringar till sina egna eller andra konton. Vid flera tillfällen har han även gjort rena uttag, genom att förfalska uttagslappar med kundens namn.
De olovliga överföringarna han åtalas för ska ha gjorts mellan åren 2017 och 2022.
Erkänner att han tagit pengar
Under måndagen lämnades stämningsansökan in till Kalmar tingsrätt. Mannen åtalas för 16 fall av grovt bedrägeri mot totalt 17 kunder, och två fall av urkundsförfalskning.
SVT Nyheter har varit i kontakt med mannens advokat Eric Widner som säger att hans klient erkänner vissa gärningar han nu åtalas för.
Togs ur tjänst
Det var hösten 2022 som de misstänkta bedrägerierna uppdagades och den anställde är sedan dess avstängd från sin tjänst.
Enligt banken misstänkte man då att ett 40-tal hade drabbats bakåt i tiden, men mannen åtalas alltså nu för bedrägerier mot 17 kunder.
Kunder har ersatts
Alla kunder som drabbats har fått sina pengar tillbaka, skriver Niclas Petersson, vd på Ålems sparbank i ett mejl till SVT:
– Det har varit en komplicerad utredning med många transaktioner utanför bankens system. Men tidigt efter upptäckten reglerades mer än 90 procent av de misstänkta transaktionerna. De sista har justerats löpande så att kunderna går skadeslösa.