Leksaksaffärer fick mycket kritik från kunder för några år sedan för hur man framställde leksaker, erinrar sig Jonas Aronsson. När SVT Nyheter Småland granskade leksaksmarknaden inför julhandeln menade experten Helén Nilsson att är det för mycket könsstereotypa leksaker i julhandeln.
– Men nu går det allt mer åt att inte förstärka gammaldags genustänk och förlegade kopplingar till exempelvis färg, säger han.
Kan utveckla egna produkter
Som leverantör till andra butiker kan man påverka utvecklingen av de leksaksprodukter man själv äger. Man kan också bestämma om man ska låta bli att köpa in produkter som ägs av andra företag.
– Hur det sen presenteras i butikerna det styr de själva över, säger Jonas Aronsson.
Han tycker det är viktigt med könsneutrala leksaker för att både barn och vuxna ska känna sig fria att roa sig med det som tilltalar dem.
– Var och en ska ha frihet att leka med det man tycker är kul utan att bli styrd på grund av sitt kön. Det gäller både barn och personer senare i livet, säger Jonas Aronsson.
Ska bli mer könsneutrala
Hans företag gör mycket Astrid Lindgren-relaterade leksaker, träleksaker och dockor.
Men varför är Anna-dockorna rosa och David-dockorna blå?
– Dessa färger är på väg bort, 2017 kommer man att se skillnad både på produkter och förpackning, säger Jonas Aronsson.