– Vi har varit på Bromma i 25 år och det är inte lönsamt att driva den flygplatsen. Vi måste koncentrera oss på Arlanda, säger Per G. Braathen, ägare av BRA, på en pressträff.
Avtalet mellan bolagen träder i kraft 2025 och sträcker sig över sju år.
Osäkerhet kring ny flyglinje Växjö-Stockholm
Ulf Axelsson, vd för Växjö Småland Airport, har inlett samtal med flygbolagen gällande framtiden.
– Detta kom som en bomb för oss och vi har inlett samtal med både SAS och BRA. Nu när BRA inte ska flyga inrikestrafik längre är det oklart hur trafiken till huvudstaden kommer att bli efter årsskiftet, säger Ulf Axelsson till SVT Småland.
Kalmar räknar med Arlandaflyg
Kalmar Öland Airport däremot räknar med att det kommer att bli en flyglinje mellan Kalmar och Arlanda efter årsskiftet.
– Jag utgår ifrån SAS:s pressmeddelande där det står att Kalmar ingår i deras planer, det tar jag som att det blir flygtrafik till Stockholm, säger Ronny Lindberg, vd och flygplatschef.
Är detta helt klart?
– Jag har inte fått direkta besked från SAS men som sagt jag utgår ifrån deras pressmeddelande, säger han.
Upp till SAS
Enligt flygbolaget BRA är det upp till SAS att bestämma vilka linjer som kommer att gälla i framtiden.
– Vår intention är att fortsätta flyga till Bromma fram till årsskiftet men sedan vet vi inte vilka intentioner SAS har när det kommer till destinationer, säger Christian Sandén, säljchef på flygbolaget BRA.