Nedan följer frågorna och svaren från experterna.
Emma: Jag fick lära mig att man alltid skulle blinka in i rondellen på trafikskolan. Har blivit osams med vänner om detta då de säger att de fått lära sig annorlunda. Lär inte alla bilskolor ut likadant?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Man lär ut på trafikskolorna idag att man ska visa sin avsikt i trafiken. Själv så är jag väldigt noga med att lära ut att det är viktigt att blinka när man ska vänster i en cirkulation och så klart höger när man lämnar. Detta får trafiken att flyta mycket bättre.
Jörgen Barrdahl: När man tar körkort inser man hur samspelet i trafiken skall fungera. Man lär sig regler och inser plötsligt hur ex cyklister borde uppträda i trafiken. Men sker det någon utbildning i skolorna innan det är dags för körkort?
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen:
Hej Jörgen
Tyvärr har utbildningen i skolorna från polisens sida varit en sådan sak som tyvärr prioriterats bort i de flesta fall. Jag vet att vissa skolor bedriver utbildning på eget initiativ.
ME: Hej! Vem kom på den dumma iden att man ska blinka om man ska åka rakt igenom en rondell? För mötande trafik betyder det att om man inte blinkar så ska man fortsätta i rondellen ( men det gör de alltså inte) utan mötande trafik får stanna för ingen! Blir dåligt flyt ! Jag räknade en gång hur många som blinkade när de åkte rakt igenom en rondell -det var i snitt 1 av 10.
Lars Hammar, utredare på Transportsstyrelsen: Ja kan inte se att man ska använda blinkers när man ska rakt fram. Däremot använder du blinkers när du tänker lämna cirkulationen för att visa för dina medtrafikanter vad har för avsikt att göra.
Fredrik: Hur bra funkar samspelet mellan cyklister och bilister i dagsläget?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej Fredrik
Det fungerar ganska bra vill jag säga, men det finns dock en del cyklister som ta sig lite väl stora friheter och riskerar både sig själv och andra.
Dimman: Hur gör man i en cirkulationsplats med 3 st 2-filiga av-/påfarter och 3 st 1-filiga av-/påfarter?
Lars Hammar, utredare på Transportsstyrelsen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
I denna broschyr eller animeringen kan du se hur man som trafikant bör köra i crikulationspltser
Håkan MN: Transportstyrelsen: Varför gör ni inte tydligare regler om vem som ska köra först över en väg, cyklister eler bilister?
Lars Hammar, utredare på Transportsstyrelsen: De reglerna är väl klara?
Som cyklist kan man lämna företräde när man kör ut från en cykelbana in på en väg. Cyklar man på en väg så gäller de trafikregler som gäller för alla trafikkanter. Vid en cykelöverfart har däremot fordonsförare väjningsplikt mot cyklister som ska över överfarten
Elisabet: Apropå blinkning i rondeller: Rätt många rondeller ser annorlunda ut. När man närmar sig rondellen ligger infarten och utfarten jag vill ta i rät linje. Jag kan alltså köra rakt fram utan att lämna filen och utan att svänga åt något håll. Att blinka då verkar omotiverat och t.o.m. förvirrande, särskilt om man passerar en avfart till höger på halva vägen genom rondellen. Hur ska man göra då?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej Elisabet
Känner till problemet med det du beskriver i växjö med. Finns en cirkulation där det är så med, men det är viktigt att tänka på att en cirkulation är en väg som går runt och då är det viktigt att visa tydligt sin avsikt(då med blinker) att man tänker lämna den.
Fredrik: Hur bra funkar samspelet mellan cyklister och bilister i dagsläget?
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen:
När vi talar trafik får vi aldrig glömma bort att alla har ett ansvar, Jag undviker helst att sätta olika grupper av trafikanter mot varandra. Vad gäller cyklister tror jag att många glömmer bort att cykeln faktiskt räknas som ett fordon och omfattas därmed av en massa regler.
Skog 43: Varför inte göra likadant för cyklisterna som dom har gjort för bilisterna vid rondellen västra esplanaden och norra esplanaden? Det skulle hålla nere framfarten för cyklisterna vid alla överfarten.
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej
Växjö har drivit på att vi ska bli en cyklande stad, och mer miljö vänlig. Visst hade det kunnat vara tydligare för cyklister vid vissa ställen att kanske ta det lite lugnare.
Vi kan hjälpas åt att få det bättre och säkrare i trafiken.
Maria: Varför används inte skyltar på samma sätt på cykelbanor som på bilvägar? Det hade varit betydligt enklare att veta vad som gäller om det fanns skyltar för väjningsplikt och markeringar i asfalten där cykelbanor och bilvägar korsas.
Lars Hammar, utredare på Transportsstyrelsen:
Många vägmärken kan användas även på cykelbanor. Den väjningsplik som cyklande har när man lämnar en bykelbana och kör ut på en väg kan märkas ut av väghållaren. Vägmarkeringen kan då halveras i storlek.
Niklas Urbom: Blir det inte konstigt att prata om trafikregler som inte efterföljs samtidigt som man vet att det knappt finns några trafikpoliser som kan se till att de efterföljs. Klart folk skiter i reglerna då. Något för polisen att fundera på.
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen:
Hej Peter
Jag håller med dig till viss del. Du har helt rätt att det saknas trafikpoliser. Vad vi inte får glömma bort är att ansvaret för trafikövervakningen ligger på samtliga poliser i yttretjänst.Ju bättre vi blir på övervakning desto bättre åtföljs troligen reglerna. I denna fråga bär vi naturligtvis ett stort ansvar.
Sara: Ställde denna fråga förut men den kanske kom bort. Begriper mig inte på det här med högerregeln och att korsa en cykelbana. Jag har lärt mig att högerregeln inte gäller om det korsar en gång/ cykelbana. I korsningen G:a Norrvägen/Kristina Nilssons väg är det just en sån T-korsning. Ett övergångsställe med en ”prickad linje” knyter ihop gång-cykelbanor och då tolkar jag det som att den som kommer från K.N ska lämna företräde då den korsar cykelbanan. Har jag fel?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: hej Sara
Känner väl till korsningen du beskriver. Detta gäller Växjö. Här kör man daligen med elever. Kommer du norrut på g:a Norrvägen så gäller högerregeln i denna korsning.
Ska man svänga in på kristina Nilssons väg så måste man låta gångare och cyklister företräde som bilist.
Skulle tro du tänker på om gång och cykelväg är upphöjd.
hoppas detta svara på lite
Erik Jonsson: Mellan bilister finns det solklara regler om vem som kör först i alla situationer. Varför är det inte likadant mellan cyklister och bilister? Det skapar både förvirring och irritation. Dåligt av de som bestämmer tycker jag!
Lars Hammar, utredare på Transportsstyrelsen: Vi har inga regler om vem som kör först i trafikreglerna. Det finns däremot en del olika grader om hur vi ska väja mot varandra.
Det närmaste vi kan komma ett företräde är när vi trafikanter ska lämna fri väg för utryckningsfordon. Men inte ens då har de som för utryckningsfordonet ett företräde utan ska anpassa sig mot oss övriga trafikanter.
Peter: Vilka regler gäller på en signalreglerad cyckelpassage? Om både cyklisterna och svängande bilar har grönt, vad gäller då? Högerregeln?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej Peter
Den som svänger har alltid väjningsplikt för dem som ska rakt fram. Detta enligt svängningregeln.
Niklas Urbom: Polisen i rondellinslaget sade att det är olagligt att inte blinka ut ur en rondell. Hur många döms för att inte blinka, lär ju inte vara många.
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen:
Hej
Tyvärr har jag ingen uppgift om detta. Brottet i sig är ett bötesbrott vilket vanligtvis avrapporteras på en ordningsbot dvs. böter på plats.
Fröken Bilist: Har man inte tänkt att ha någon kampanj ang hur man använder blinker i rondell samt i korsningar? Varför inför man inte mobil förbud när man kör bil?
Lars Hammar, utredare på Transportsstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
Vi har valt att informera via denna broschyr och animeringen av den. Vår regering valde att skriva regeln på ett sådant sätt att t ex anvädning av mobil i i bil inte får påverka körningen menligt.
Lars: Kan en cykelbana vara enkelriktad? Om så, hur vet man det?
Lars Hammar, utredare på Transportsstyrelsen:
Som jag ser det får man gå tillväga på samma sätt som när en gata enkelriktas. Kommunen eller länsstyrelsen meddelar lokala trafikföreskrifter om det och detta märks sen ut med vägmärken.
Sebastian: När jag som cyklist (och ibland även gångtrafikant) ska korsa en väg (utan övergångsställe) så saktar jag ofta in eller stannar helt. Men det händer att bilarna också stannar. Ibland är det tydligt att de har företräde, genom skyltning eller markering i vägen, men ibland är det inte lika klart. Oftast så brukar jag åka när vi båda står stilla för att inte stoppa upp trafiken men ibland känner jag att de har gjort fel som stannade. Hur bör jag som cyklist/gångtrafikant agera när båda står stilla och det är tydligt att jag inte har företräde.
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej Sebastian
Högerregeln gäller för alla fordon, så kommer en bil från ditt vänster i en korsning med högerregeln så skall denna släppa fram dig. Det viktigaste i trafiken är att vi har ögonkontakt och samspelar med varandra, för att det ska bli säkrare för alla.
radio-lyssnaren: -enligt uppgifter via radion förut ska det inte vara ett brott att inte använda blinkers EN gång! -bara om det upprepas. -så där har ju herr polisen inte så jätte-rätt!
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen: Hej
Du menar att första förseelsen skulle vara strafffri och först efter andra gången får man böter? Huvudregeln är att blinkar man inte då man ska har man gjort fel och kan rapporteras.
Hej: Vad är det viktigaste du lär dina elever när det gäller att köra bil och trafikregler?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej
Viktigaste jag vill att mina elever ska kunna är att köra säkert nu och vidare i livet. Detta innebär mycket hur man förutser faror och löser olika problem som kan uppstå. Det är självklart att man ska lära sig reglerna i trafiken men viktigt att kan sammarbeta med andra.
Greven : Om en cyklist blir påkörd även fast denne har väjningsplikt är det då bilistenst fel?
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen: Hej
Det kan det bli om bilisten inte iaktagit den omsorg och varsamhet som krävs för att tex undvika en trafikolycka. Man ska aldrig hålla på sin rätt i trafiken.
Kikka: Vilka regler gäller för en cyklist som cyklar i en rondell? Alltså tillsammans med den övriga trafiken. Får man ens det? Det händer ofta här i Växjö..
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej Kikka
För en cyklist i en cirkulation så gäller samma regler som för bilist. Alltså väjninsplikt mot trafiken som kommer från vänster när man ska köra in. Placeringen ska man försöka vara tydlig med, om möjligt ge tecken med hand.
Moster Anne: I dag har cykelfrämjande sagt i en artikel att det råder hätsk stämning mellan cyklister och bilister. Är relationen dålig?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej
Det är ibland lite dispyter angående detta.
Mycket handlar om att många kanske tar sig lite väl mycket friheter och inte tänker sig för.
Ögonkontakt i trafiken är viktig för att allt ska flyta på bättre.
Peter Nord: Har reagerat i SVT:s inslag. Tycker det är konstigt att det finns så många ”svåra” passager för cyklister när det faktiskt finns alternativ som tex cykelövergångar. Borde det inte vara bättre att bygga sådana i städerna så slipper vi problemet.
Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen: Hej Peter
Detta är ett viktigt ansvar för våra väghållare. I den bästa av världar är utformningen av väg- och gaturum gjort så att det inte råder tvivel på hur vi som trafikanter ska handla. Om det behövs lokala trafikregler så märks de ut med vägmärken och då ska de anpassas till väg och gatuutformningen.
Detta ska göras på ett sådant sätt att det ger trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för.
Astrid: Ibland cyklar jag på övergångsstället istället för att cykla in och igenom en stor rondell. På så sätt känns det säkrare att komma över gatan. Gör jag fel då? Borde jag hoppa av cykeln och leda den över övergångsstället? men då tappar jag fart...
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen:
Hej
Om du ska åtnjuta de fördelar gående har vid ett övergångsställe råder jag dig till att kliva av och gå.
Ulf: Det känns helt tokigt att fokuseta på när och om man skall blinka i en rondell. Vanligtvis är hastigheten begränsad och det är inga problem att köra i rondellen utan att folk blinkar. Så för mig känns det som att journalisterna själva precis upptäckt hur man skall köra. Motorväg däremot där har dom flesta ingen aning om hur man kör säkert och där är riskerna mycket större.
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej Ulf
Motorvägar räknas som en säker väg och till antal olyckor så är det inte så många som sker här. Det är dock väldigt mycket allvarligare olyckor här.
Viktiga är i alla situationer att vi ser oss för och är tydliga med var vi ska. Tecken, placering, hastighet, tre viktiga saker för en säkrare körning med andra bilister
Elisabeth S: Kommer det att införas ett ”körkort” för cyklister?
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen:
Hej
Inget jag hört talas om.
Amir: Hej! Fråga gällande högerregeln. När man kör på en väg (ex 30-väg) som inte är markerad med huvudled, förutsätter jag att högerregeln gäller. Ibland ser jag dock att anslutande väg har väjningsplikt (skylt på sin sida och markering på marken) – hur förutsätter man att jag som kör ska kunna se skylten som korsande väg har? Ofta finns ingen skylt alls som antyder att korsande väg har väjningsplikt, utan man får sänka farten och förbereda sig för att ge företräda för att – ofta sent – upptäcka trianglarna på gatan som korsar. Vad är det som gäller? Tack!
Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen: Hej Amir
Det finns ett varningsmärke som väghållarna kan använda om det behövs för att hjälpa oss trafikanter. En trafikant, som någon annan ska lämna företräde åt, måste man ändå iakta de varsamhetsregler som gäller i övrigt.
Elisabeth S: Kommer det att införas ett ”körkort” för cyklister?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Hej
Som det är i nuläget så kommer detta ej. Detta är en klassiskt och återkommade fråga varje 1 april.
Hade 5 samtal i år på Trafikskolan där jag jobbar angående detta, och alla tog det med ett leende när jag berättade att det var 1 April
Mange Gustavsson: Till Lars Hammar: Borde det inte finnas lagar som tvingar kommuner att cykelanpassa för att främja miljön? Finns ju lagar om allt annat.
Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen:
Nu kommer du in på frågor om kommuners självbestämmande. Detta är mycket intressant men är inte riktigt en trafikfråga. Jag tror att vi avstår från detta i just detta forum då det förmodligen skulla kunna vara en helt engen chatt.
Matte: Daniel Bjureby skrev ”det finns dock en del cyklister som ta sig lite väl stora friheter och riskerar både sig själv och andra”. Du menar att det enbart är cyklister som gör detta? Bilisterna sköter sig jämt? Eller om inte – varför beskylla bara det ena trafikslaget?
Daniel Bjureby, trafiklärare i Växjö: Många tar sig friheter både cyklister och bilister. Det vilktiga är alla hjälps åt att göra det säkrare i trafiken.
Matte: Borde bashastigheten i städer sänkas till 40? Eller kanske t.o.m. 30? Nu är den 50.
Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen: Hej Matte
TRAFA (Trafikanalys) har nyligen fått ett regerinsuppdrag att utreda just detta.
Elin Forsmark: Vem har egentligen ansvaret för att det byggs säkra vägar för alla trafikanter oavsett fordon?
Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen: Hej
Det är väghållaren som har det ansvaret.
Undrande: Till polisutbildaren: Hur fort får ni köra på utryckningar?
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen: Hej
Under utryckningskörning har vi alltid ansvar att ta hänsyn till de relativa hastigheterna dvs ta hänsyn till sikt, väglag, trafikintensitet mm. Detta får vi aldrig någonsin tumma på.
Gerhard: Hi. Gerhard här. saknar trafikpoliser på vägarna i Göteborg, kör bil varje dag på västerleden ser aldrig en polisbil numera. Leden är begränsad mestadels till 70 men även 80 på vissa sträckor. Många kör i uppskattningsvis över 100 km/tim och det gäller även tunga fordon – lastbil, buss etc.- Det behövs mera övervakning så att förare till fordon som överträder lagen kan lagföras.
Fredrik Olsson, trafikutbildare hos polisen: Hej
Håller med dig.