Containern som är specialbyggd monterades på fartyget i helgen.
– Sedan vi har satt på den ser vi inte längre något utsläpp. Det sker inga utsläpp för stunden, säger Kustbevakningens räddningsledare Mattias Heneborn till TT.
Efter förlisningen gick fartyget inte att tömma på all olja, så uppskattningsvis 80 kubikmeter dieselolja fanns kvar ombord.
Börjat rosta
När Kustbevakningen flög över vraket i december upptäckte personalen att fartyget, som ligger på 82 meters djup, börjat läcka olja. Det är inte ovanligt att fartygsvrak börjar läcka med tiden.
– Det finns flera sådana här vrak längs kusten som har legat länge och i och med att fartyget rostar blir det skrovskador och oljan kommer ut, säger Mattias Heneborn.
Nu ska oljan, som förhoppningsvis kapslats in under containern, pumpas ut via en slang från fartyget till ytan. Kustbevakningen kommer att åka till platsen, mittemellan Öland och Gotlands södra udde, med jämna mellanrum och tömma.
– Det kommer vi att göra så länge det finns olja i den, säger Heneborn.
Hur lång tid det kommer att ta är svårt att uppskatta.