SVT Nyheter Smålands inslag om cyklisters väjningsplikt har väckt många känslor. Reglerna är inte alltid helt enkla, och många cyklister har känt sig utpekade.
– Det är jätteviktigt att dessa frågor diskuteras, men det finns risk att man underblåser en hätsk stämning mellan olika trafikslag. På nätet finns till exempel sidor med cykelhat.
– Det handlar om att visa hänsyn och skapa förutsättningar för att göra rätt. Där vilar ett stort ansvar på kommunerna, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.
Han menar att de krångliga reglerna gör att konflikter uppstår.
– Som inslaget visar så är det olika regler för bilisters väjningsplikt beroende på om man kör rakt fram eller svänger ut ur en rondell. Och beroende på om det är en cykelpassage eller cykelöverfart så är det också olika regler som gäller.
Vill se separata cykelbanor
2014 beslutade regeringen att införa cykelöverfarter där cyklisterna har företräde och bilister har väjningsplikt. Men förslaget var aldrig ute på remiss och enligt Lars Strömgren är reglerna otydliga, bland annat vad gäller skyltning och hastighetsbegränsningar.
– Reglerna för det var otydliga från regeringens sida vilket gör att både trafikanter och kommuner är osäkra på vad som gäller, säger Lars Strömgren.
Cykelfrämjandet vill se en infrastruktur som är byggd på cyklisters villkor. Det handlar bland annat om att bygga separata cykelbanor där cyklister inte delar med bilister eller fotgängare och om anpassade skyltar och trafiksignaler. Till exempel trafikljus som slår om när en cyklist närmar sig, precis som det kan göra för bilister.
– Cykeln har gått från att vara en leksak till helgutflykten till ett transportmedel som alla andra, säger Lars Strömgren.