Privatpersoner kan utan problem köra runt på egna elsparkcyklar. Men om företag ska etablera sig krävs uthyrningsstationer, och då blir det en fråga om upplåtelse av allmän plats där kommunen måste ge sitt godkännande.
Hittills har trafik- och gatuavdelningen i Växjö med Per-Olof Löfberg i spetsen sagt nej.
– Vi vill avvakta och lära av andra städer innan vi tar ett eget beslut, säger Per-Olof Löfberg.
Fråga för politikerna
Från Växjös håll har man sneglat på hur Borås och Jönköping hanterat elsparkcyklarna, och när förfrågningarna från företagen trillade in lyfte Per-Olof Löfberg frågan vidare till tekniska nämndens presidium.
– Det rådde delade meningar även där. En del tycker att det leder till bilfrihet, men andra tänker på tillgänglighet och framkomlighet, säger Per-Olof Löfberg.
Kan dröja med elsparkcyklar i Växjö
I Stockholm nådde antalet elsparkcyklar nyligen rekord i antal, och i Oslo har det tagits ett beslut om att förbjuda fordonen nattetid.
Kan Växjöborna kunna hyra elsparkcyklar på stan redan till hösten?
– Tveksamt, vi är nog inte färdiga med avtalen och vilka ytor som de kan etablera sig på, säger Per-Olof Löfberg.