Det är lätt att manipulera sin A-traktor så att den går lika fort som en vanlig personbil. Men varken bilen eller föraren är godkända för att köra fortare än lagstadgad hastighet, som för dessa ombyggda bilar är 30 kilometer i timmen.
Från oktober förra året så har polisen i Kronoberg tagit in drygt 40 fordon för en teknisk undersökning. Av dem var alla ändrade så att de kunde köra för fort, av dessa är 25 stycken kontrollerade i år.
Elektronisk begränsning
Jeremy Siebold är bilinspektör på polisen i Kronoberg och det är oftast han som får vara med och stoppa trimmade fordon. Jeremy visar SVT på en gammal Volvo 940 som är den bil som många bygger om till A-traktor.
Det finns många olika sätt att begränsa hastigheten, både elektroniskt och rent mekaniskt. Idag konverterar de flesta sina fordon på elektronisk väg med en liten dosa som monteras vid bilens tändspole.
– Den här modellen av Volvo regleras via tändspolen med en varvtalsregulator och då går bilen i max 30 km i timmen, säger Jeremy Siebold.
Lätt att trimma sin bil
Det är samtidigt en väldigt lätt operation för den som vet hur man gör att koppla bort begränsningen så att bilen helt plötsligt går lika snabbt som original, omkring 180 km i timmen. Men det kan bli en dyr historia för den som blir ertappad att ha trimmat sitt fordon.
– Indraget körtkort i sex månader och böter som baseras på inkomsten. Eftersom många A-traktorer ägs av föräldrarna riskerar det att bli en dyr historia, säger Jeremy Siebold.