– Må din färd över Vätterns vatten vara lyckosam och trygg. Må du föra oss fram över vågorna under många kommande år. Och ditt namn ska vara – Braheborg.
Med dessa ord som inledning skickade sedan Ann-Mari Nilsson iväg champagneflaskan – allt under folkets jubel.
För det var många som hade samlats för att ta del av dopet och de flesta tyckte att den 840 ton tunga Braheborg är en vacker färja men att färgen kanske inte är den rätta.
”Roligt om den varit vit”
– Det hade ju varit lite roligare om den varit vit. Men nu är det ju som det är och det får vi tåla, sa Anna Andersson som stod i folkmassan.
– Det är ju inget fel på färgen – alla behöver ju inte vara vita, tyckte Britt-Marie Ahlander.
Men nöjdast denna dag var nog personalen som fått en ny fräschare arbetsplats.
Senaste tekniken ombord
– Det är ett stort lyft. Den nya färjan har all den senaste tekniken ombord och är stabil och fin. Det blir mycket skönare för passagerarna vid gropig sjö framöver, lovade Hans-Erik Wetterlind, skeppare ombord.
– Visst, det är en stor dag och alla vi ombord ser fram emot att få börja köra i skarpt läge, sa kollegan Janne Moberg.
Åtta års arbete
Projektet och byggnationen av den nya färjan som drivs av Trafikverket har tagit närmare åtta år. Och i slutänden blev den 200 ton tyngre än beräknat.
– Det har ju på något vis hänt något under tiden som gjort att det förändrats på vägen. Bygger man en färja av en viss vikt så får man räkna med att utrustningen också väger en hel del, säger Wetterlind.