Beslutet att lägga ner brandstationen är effekten av ett mångårigt rekryteringsproblem. Det säger räddningchefen Pär Stensson, som förklarar att det inte känns speciellt bra.
– Vår målbild har varit att försöka fortsätta anställa ny personal, men det har vi inte lyckats med, säger han.
Problemen med att få personal till mindre brandstationer runt om i landet har funnits en längre tid.
Räddningstjänsten i Mönsterås säger till SVT Nyheter Småland att de tycker att landets kommuner måste bli bättre på att göra det lättare för kommunanställda att även fungera som deltidsbrandmän.
Även Per Stensson välkomnar kommunanställda, däremot så har han en förståelse för kommunens utmaningar med personal.
– Det är klart att det kan bli svårt att släppa en vaktmästare eller lärare eftersom det påverkar en annan verksamhet, säger han.
Hör Pär Stensson berätta om nedläggningen i klippet ovan.
Försökt locka medborgare
Brandstationen har jobbat brett med att försöka locka fler till arbetet. Bland annat har de haft informationsmöten med medborgade i närområdet och pratat ut i media om problemen, men trots det har man inte lyckats lösa problemen.
Om det skulle börja brinna i Rävemåla i framtiden, var kommer personalen från då?
– I första hand från Tingsryd, sen kan det även komma hjälp från Lessebo, säger Pär Stensson.
Lösningen: Civilinsatsperson
Nu minskar beredskapen i området, vilket i praktiken betyder att väntan på hjälp kan bli längre. Men för att minska risken för lång väntan vill räddningstjänsten införa CIP, civilinsatsperson, som blir en parallell funktion till SMS-livräddare.
– Har man möjlighet att ansluta till ett larm så kan man göra det via en applikation som är kopplad till oss, säger Pär Stensson.
Tanken är att civilpersoner ska utbildas och få en viss utrustning av räddningstjänsten för att kunna hjälpa till.