Två trafiklärare står framför en av körskolans bilar

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör körskollärarna berätta om oförberedda förare och om långa köer orsakade av att många kuggar uppkörningen. Foto: SVT/Clary Kroon

Elever bokar körprov efter körprov – skapar långa köer

Publicerad

Flera trafiklärare som SVT har pratat med är kritiska till att det är för enkelt för privatister att boka nya uppkörningstider. När många chansar på att klara provet blir köerna långa, menar de.

Sex av tio väljer idag att köra upp som privatist, en stor förändring sedan 2013.

Jerry Jonasson och Tobias Nord jobbar idag som trafiklärare på Mårtenssons trafikskola i Växjö. Fram till nyligen jobbade båda med förarprov som inspektörer på Trafikverket. De vittnar om att personer kommer helt oförberedda till förarprovet. 

– Det kunde vara körprov med samma person tre till fyra gånger på en vecka. Ena dagen var jag tvungen att avbryta provet för att det var så trafikfarligt och då känns det väldigt fel att samma person sitter i väntrummet dagen efter, säger Tobias Nord som slutade som inspektör på Trafikverket i våras. 

Även Jerry Jonasson har upplevt liknade situationer många gånger, när samma person bokat uppkörning dag efter dag. 

– Det går inte att utbilda sig mer på några timmar, utan det kan handla om att det behövs månader innan personen är tillräckligt trafiksäker, säger Jerry Jonasson som jobbat på Trafikverket från 2017 och fram till mars i år. 

Längre köer för körprov 

Trafiklärarna ser flera problem med att så många kommer oförberedda till uppkörningen hos Trafikverket. De ser att det finns en risk att outbildade förare slinker igenom, men de ser också att köerna blir längre. 

– Man kan få vänta flera månader som det är nu och vi hade inte haft några köer om vi haft mycket fler som blev godkända på körprovet, säger Jerry Jonasson. 

Utredning välkomnas

Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att se över förarutbildningen. Utredningen ska vara klar i september 2024 och den välkomnas på Mårtenssons i Växjö.

– Någonting måste göras, för vi kan inte ha det systemet som är. Kanske är det för billigt att köra upp. Jag har haft elever som tycker att det är lika bra att köra upp, för det kostar inte så mycket mer än att ta en körlektion, säger Jerry Jonasson. 

Körprovet hos Trafikverket kostar 800 kr och sedan tillkommer hyra av bil, så totalt kostar uppkörning 1425 kr. En körlektion på 60 minuter på en Trafikskola i Växjö kostar omkring 1000 kr.   

Närbild på en ratt i en bil som körs av en kvinna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Körskolorna anklagas ofta för att suga ut eleverna på pengar, hör trafiklärarna kommentera det i klippet. Foto: SVT

KÖRPROV B SOM GENOMFÖRTS PÅ TRAFIKVERKET JANUARI – NOVEMBER 2023

Hela landet:

Totalt antal prov: 268 100

63 procent kör upp privatanmälda

Privatanmälda 169 623 (andel godkända prov 35 %)

Trafikskoleanmälda 98 477 (andel godkända prov 63%)

Växjö, Ljungby och Älmhult:

Totalt antal prov: 7 749

62 procent kör upp privatanmälda

Privatanmälda: 4 811 (andel godkända prov 26 %)

Trafikskoleanmälda: 2 938 (andel godkända prov 59%)

Kalmar, Oskarshamn och Västervik:

Totalt antal prov: 4 768

45 procent kör upp privatanmälda

Privatanmälda: 2 161(andel godkända prov 33 %)

Trafikskoleanmälda: 2 607 (andel godkända prov 66%)

Jönköping, Värnamo och Vetlanda:

Totalt antal prov: 9 200

46 procent kör upp privatanmälda

Privatanmälda: 4 257 (andel godkända prov 29%)

Trafikskoleanmälda: 4 943 (andel godkända prov 56 %)

Blekinge:

Totalt antal prov: 5 104

45 procent kör upp privatanmälda

Privatanmälda: 2 316 (andel godkända prov 26 %)

Trafikskoleanmälda: 2 788 (andel godkända prov 61%)

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.