I vissa butiker har de svenska äpplena en avskild plats i fruktdisken medan de utländska äpplena exponeras alltmer. De är både billigare och glänser mer. Men samtidigt är det ett rekordår vad gäller äppelskörd, och de svenska äpplena borde kunna stå för en större del av försäljningen.
Hilde Nybom är professor och äppelförädlare vid Sveriges Lantbruksuniversitet.
– Det handlar ju i hög grad om att få de stora uppköparna att köpa in mer svenskt. Svenska odlare kan odla mycket mer än de redan gör, men då måste de få ett hyggligt pris för sin produkt. Många affärer vill ha billiga äpplen under höstarna, då köper de från utlandet och konkurrerar ut den svenska frukten, säger hon.
Kräver stora volymer
De stora matbutikskedjorna köper in frukten via stora grossistbolag. Därför är risken att volymen blir avgörande för om det kan köpas in svenska äpplen.
– Nackdelen kan vara att det är trögare att få till det med lokala leverantörer. Man måste få till jättestora volymer, berättar Mikael Lagerwall, presschef på Citygross.
Henrik Stridh är ordförande i den svenska äppelodlarföreningen Äppelriket. Han berättar att det numera finns stora möjligheter att sälja svensk frukt nästan året om.
Vart fjärde äpple som säljs är svenskt, är det tillräckligt?
– Jag skulle velat ha ännu mer. Visst ska det finnas en del utländsk frukt, men vi har väldigt många olika fina svenska sorter. Med skörden nu kommer det att finnas svenska äpplen åtminstone till juni-juli nästa år.
Priset viktigt
Jerker Hagfoss är handlare och äger en Hemköp-butik. Han köper gärna in svenskt, men låter även efterfrågan styra.
– Sedan är alltid prisbilden viktig: är de svenska äpplena för dyra så köper kunderna inte dem. Men just nu är tillgången stor och priserna ganska billiga, säger han.