En språkförskola är specialicerad på barn med avvikande tal- och språkutvekling. Här jobbar personal med särskild kunskap i nära samarbete med en logoped.
Efter att språkförskolan i Växjö avvecklades för fem år sedan, är den i Ljungby sist kvar – och tar emot barn från hela länet. Men i april beslutade Region Kronoberg att inte längre skicka barnen med specialbehov till språkförskolan.
Istället ska barnen få sporadiska besök av logopeden i en vanlig förskolegrupp.
”Nackdelarna (med språkförskola) är att barnet inte finns i sitt sociala sammanhang och kan vara förenat med resor ensam i servicebil.” står i beslutet från Hälso- och sjukvårdsnämnden.
”Bedrövligt”
Flera politiker reserverade sig mot beslutet och det har fått kritik av föräldrar, förskoleparsonal och logopeder, eftersom barnen inte får lika mycket stöd.
– Det är bedrövligt att man sparkar undan det stöd barnen får, säger Josefin Durehed, vars dotter Elsa går på förskolan.
För Ljungby kommun kom det som en överraskning, eftersom de istället får ta transportkostnaderna. I går, onsdag, skulle bildningsnämnden ta beslut om de skulle lägga ner Språkförskolan helt.
– Jag drog igång en protestlista och vi skrev till politikerna, säger Josefin Durehed.
Beslut skjuts upp
Istället för avveckling beslutade politikerna enhälligt att skjuta frågan på framtiden, för att få en bättre bild. Det innebär att förskolan kan ta in barn även i höst.
– Vi får gå tillbaka och lyssna lite på expertisen. Och vi har har inte fått siffror från regionen om vad transporterna kostar. Vi har kontaktat regionen för att få ett möte så snart som möjligt, säger Jan-Erik Andersson (C) vice ordförande i bildningsnämnden.
Vad ska ni prata om?
– Att komma fram till en bra lösning tillsammans.
Se 6-åriga Elsa och hennes föräldrar berätta om språkförskolans betydelse för dem i klippet.
Roland Gustbée (M) som är ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar så här i ett mejl till redaktionen:
Språkförskolan i Ljungby är i sig en alldeles utmärkt verksamhet, men den kommer i praktiken bara ett fåtal av barnen i målgruppen tillgodo. Resorna gör att endast familjer i förskolans närhet väljer språkförskola om de har alternativet att få logopedstöd vid ordinarie förskola på hemorten. […] Jag är övertygad om att det bästa för barnen är att hjälpen kommer till barnen istället för att barnen ska resa. Då går barnen i förskola tillsammans med andra barn från sitt närområde, som de umgås med på fritiden. Samma resonemang märks till exempel när det gäller syn- eller hörselskadade.