2018 gjorde de regionala flygplatserna en utredning som pekade på behovet av ett statligt stöd. Bland annat pekar man på att de icke-statliga flygplatserna själva får handskas med eventuella förluster, men får inte del av de överskott som de är med och genererar.
– Det saknas 300 till 400 miljoner kronor till den regionala flygplatssidan, säger Ulf Axelsson vd på Växjö Småland Airport.
Även Jönköping Airports vd Sofie Hagman anser att det behövs en översyn.
– Det måste finnas en rimlig och rättvis struktur för att finansiera de nationella behov som finns, säger hon.
Tyst från regeringen
Medhåll kommer också från Kalmar Öland Airport, som efterlyser en större statlig närvaro.
– Vi behöver ett ökat ansvar och driftbidragssystem som hjälper Sverige att hänga ihop. Där man inte lägger ansvaret på ägarna, alltså kommuner och regioner, säger Ronny Lindberg, vd Kalmar Öland Airport.
Utredningen skickades till regeringen, men något svar från den ansvarige infrastrukturministern, Tomas Eneroth, har flygplatserna inte fått.
– Jag har inte hört någonting från den uppvaktningen, säger Ulf Axelsson.
– Det har varit ganska tyst, säger Ronny Lindberg.
Tänker inte ge upp
Nu under hösten lämnades ytterligare en skrivelse in. Denna gång handlar det om statligt stöd för att begränsa de ekonomiska verkningarna av pandemin. Flygplatserna vill bland annat ha ett extra driftsbidrag, så det blir lika för alla. Inte heller detta har regeringen svarat på.
– Därför har det stötts på ett antal gånger. Både när det gäller på lång sikt – hur vi ska lösa det här i framtiden. Men även nu det kortsiktiga problemet med underskotten på grund av pandemin.
Tror du att de kommer att lyssna på er?
– Det är ju vår förhoppning. Och vi kommer inte att ge upp, säger Ronny Lindberg, vd på Kalmar Öland Airport.
Ansvarige minister, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), säger i en intervju med SVT att regeringen redan har gett flygplatserna rekordmycket pengar. Samtidigt öppnar han för att det kan komma ytterligare stöd.