Svaret kommer efter att flygplatschefer för icke statligt ägda flygplatser krävt större ekonomiskt ansvar från regeringen.
– Vi har gett väldigt mycket stöd till flygplatserna. De har fått 100 miljoner i extra driftstöd utöver de 100 miljonerna de redan har. Och jag utesluter inte att det kan bli fler insatser, säger Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.
Fler beredskapsflygplatser
Eneroth påpekar också att regeringen har utsett 27 flygplatser (tidigare var det tio) till beredskapsflygplatser under pandemin, vilket också gjort att mer pengar hamnat hos de regionala flygplatserna. Men han trycker på att det ekonomiska ansvaret ligger hos ägarna.
– Det är kommuner och regioner som äger flygplatserna, och de har haft ett väldigt stort överskott, säger Eneroth.
Felaktig bild
I flera skrivelser till regeringen har de regionala flygplatserna beskrivit sin svåra ekonomiska situation. Bland annat hävdar de regionala flygplatserna det orimliga i att de själva får hantera sina underskott, men inte får ta del av de överskott som de medverkar till. Och att det saknas tre till fyra hundra miljoner kronor som staten borde gå in med.
– Jag tycker att det är ett felaktigt påstående. För i grunden ägs flygplatserna av kommuner och regioner, och de har ansvaret att bedriva sin verksamhet. Staten har nog aldrig tidigare haft ett så stort åtagande för att hjälpa de regionala flygplatserna som nu, menar infrastrukturministern.
Pågående utredning
Hur framtiden för de regionala flygplatserna ska ser ut är oklart. På regeringen arbetas det med en utredning av frågan, men det är inte bestämt när den ska presenteras.
– Den bereder vi fortfarande i regeringskansliet. Jag tror att alla inser att med de stora svängningar i volym som varit inom flyget, så är det kanske för tidigt att göra ett ställningstagande nu. Vi måste se hur flyget utvecklas framöver innan vi kan slå fast hur den långsiktiga strukturen ska vara, säger Tomas Eneroth.