– De sitter och tittar på, de kommer inte dit, eller är inte ombytta, säger Andreas Leo som är projektledare på Skolinspektionen.
Granskningen baseras på en enkätundersökning bland elever och idrottslärare på 100 högstadieskolor. 22 skolor fick besök och hundra lektioner observerades.
En femtedel deltar inte
– Vi såg då att en femtedel av eleverna inte deltog regelbundet. Det finns lärare som möter detta bra men det finns också lärare som låter eleverna gå promenader eller gör eleven till hjälpreda under lektionen, säger Andreas Leo.
Han fortsätter:
– Vi hade gärna sett att fler skolor hade haft en planerad insats för de här eleverna.
Granskningen visar att många skolor har starkt betoning på rörelse, bollsport och tävlingsmoment. Andra områden som hälsa och friluftsliv får ta ett steg tillbaka.
– Det är inte sällan att tävlingsmomentet förs in i lek- och spel. Det blir en jargong som inte alltid är så trevlig. Resultatet blir att vissa elever drar sig undan, säger Andreas Leo.
Tävlingsmoment från idrotten
Skolinspektionen har inte närmare undersökt bakgrunderna till att tävlingsmomenten får ett så stort utrymme på lektionerna men man kan se att både elever och lärare tar med sig match- och spelmoment från föreningsidrotten in i undervisningen.
– Bollen är ett jättebra redskap för att lära sig olika rörelser men i granskningen tar den för mycket plats och de andra områdena blir lidande, säger Andreas Leo.
Märks förbättringar
Men det finns förbättringar från tidigare granskningar också. Ett tydligare ledarskap och en bättre planering av undervisningen samt en bredare repertoar av området rörelse.
– Undervisningen av dans och rörelse till musik genomförs ofta så att alla kan delta och att alla får sitt utrymme de kan behöva, säger Andreas Leo.