I diket vid spåret till museijärnvägen som går igenom Traryds samhälle ligger det mängder av gamla och slitna slipers. En rest från ett byte av sliprar som Skåne-Smålands järnvägsförening gjorde tidigt i våras.
Sliprarna har enligt Andreas Evaldsson blivit kvar därför att föreningen haft problem att få ut tåget från lokstallet efter att en lastbil råkat ha sönder en vändplatta som är nödvändig för att loket över huvud taget ska kunna komma ut på spåret.
Så nu ligger slipers kvar och giftiga ämnen som kreosot kan förorena både mark och vatten. Något som fått grannar till spåret att reagera.
Då ska sliprarna vara borta – hör järnvägsföreningens ordförande bemöta grannarnas kritik i klippet ovan.
Problem att hitta kompetent personal
Förutom den trasiga vändplattan har föreningen enligt Andreas Evaldsson även haft problem med att få tag i kompetent personal som skulle kunna utföra arbetet med att ta bort sliprarna.
KLIPP: Tusentals gamla slipers lämnades i dike utefter en järnväg i Traryd – grannar oroliga för läckage av gifter.
Kreosot och järnvägssliprar
• Kreosot används idag för industriell impregnering av järnvägssliprar samt el- och telefonstolpar.
• Idag får kreosot bara användas av yrkesfolk med specialutbildning
• Användningen av kreosot begränsades först på 1980-talet.
• Kreosot är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera ämnen som har hälsofarliga egenskaper.
• Flera ämnen som ingår i kreosot är långlivade, kan lagras i levande vävnad och är giftiga. För dessa ämnen gäller generellt att de är farliga under lång tid efter träets behandling.
Källa: Kemikalieinspektionen