Ylva Alsterfält i Gislaved betalade över 50 000 kronor för att få en brunn. Nu har hon sand i rören och fått vitvarorna förstörda. Hon är också utan vatten, det här handlar SVT-programmet Plus kl 21:00 i SVT1 om.
– Vi vill svara skriftligt, säger Jan Berglund, VD på Jannes brunnsborrning när Plus reporter Åsa Avdic ringer upp och frågar vad som gått snett.
– Är du bekant med konsumenttjänstlagen, så borde du veta att ditt ansvar inte slutar vid tröskeln, påpekar Åsa Avdic.
– Jag vet vilket ansvar vi har och jag tar alltid det, det som är komplicerat är att Ylva ställt fler krav och då satte vi ner foten. Om det varit rimliga krav, hade vi inte sagt nej.
Skriftligt svar
I det skriftliga svaret som kommer senare, skriver Jannes brunnsborrning att arbetet är utfört enligt gjord beställning, att de haft ett muntligt avtal och att det är fackmannamässigt utfört. Problemet är att Ylva inte skött filtret, och att brunnsföretaget försökt komma med andra förslag, men att Ylva hela tiden ändrar sig och är svår att få tag på.
Det som nu gäller är att en oberoende besiktningsman ska kontrollera allt, och sedan ska företaget bestämma hur de ska gå vidare.