Enligt Liberalerna visar Skolverkets utvärdering av betyg från årskurs sex på positiva effekter.
– Där ser vi att det har fått effekter på att eleverna anstränger sig mer, säger Roger Haddad, Liberalernas skolpolitiska talesperson.
80 procent av eleverna som Skolverket intervjuade säger mycket riktigt att de jobbar hårdare när de får betyg.
Bara till viss del ökade kunskaper med betyg
Men lärarna som intervjuades i Skolverkets rapport såg att det var främst de högpresterande elevernas kunskaper som ökade. Bland de lågpresterande eleverna var den effekten betydligt lägre. En del av dem blev dessutom stressade av att få betyg.
Enligt Alli Klapp, docent i pedagogik i Göteborg, ligger Skolverkets rapport i linje med vad den samlade forskningen visar; att betyg kan påverka lågpresterande elever på ett negativt sätt. Samtidigt finns det enligt henne inga tydliga varken positiva eller negativa effekter av betyg för högpresterande elever. Även om de uppger att de arbetar hårdare om de får betyg så är det inte säkert att det innebär att de lär sig bättre.
Vill att politikerna tar del av forskningen
– Det har negativa effekter på till exempel elevernas självkänsla, deras syn på sig själva som kompetenta människor och deras välmående. Vi har också sett att betygen kan leda till att det tar mycket mentalt utrymme hos eleverna, att de tänker på betygen. Det blir en betygsorientering i stället för en lärandeorientering.
I klippet berättar Alli Klapp mer om de negativa effekterna.
Roger Haddad hänvisar också till en rapport som visar att elever från hem med låg utbildningsnivå missgynnades av att betygen togs bort i lägre åldrar på sjuttiotalet. Men den studien visar enligt Alli Klapp på små effekter och den är dessutom inte vetenskapligt granskad.
– Politikerna borde ta mycket större del av den forskning som finns inom det här området. Man kan inte bygga sin politik på en enda rapport, säger hon till SVT Nyheter.