LÄS OCKSÅ: Sara från Växjö bloggar om kroppspositivism
Jens Agerström menar att vi får våra negativa associationer redan som barn. Inte minst handlar det om hur överviktiga syns i medier och i samhället i stort. Övervikt associeras negativt och vi blir fördomsfulla, många gånger utan att vi är medvetna om det.
– Vi skapar stereotyper av överviktiga som exempelvis att de är tröga och lata, säger han till SVT Nyheter Småland. Associationerna kan sen ha samband med hur vi beter oss.
Jens Agerström har nyligen genomfört en forskningsstudie på hur rekryterare bedömer övervikt. I studien bifogade man digitalt manipulerade bilder på sökande som tjocka till jobbansökningar. De överviktiga blev mer sällan kallade till intervju. Studien följde sedan upp rekryterarnas stereotyper på överviktiga.
– Generellt sett tyckte man att de överviktiga var mer lata och mindre produktiva, säger Jens Agerström.
Hittade snabbt dåliga egenskaper
I en annan del av studien, som mätte rekryterarnas mer omedvetna associationer, fick rekryterarna para ihop normal- och överviktiga med bra och dåliga egenskaper. Det visade sig att de var mycket snabbare med att para ihop dåliga egenskaper med de överviktiga personerna. Testet hade ett samband med om man kallat till intervju eller inte. Och rekryterarnas omedvetna associationer hade ett starkare samband med diskriminering än mer medvetna.
Det är viktigt att medvetandegöra stereotyper som vi har gentemot olika sociala grupper menar Jens Agerström.
– Om vi inte vet om vilka associationer vi bär på blir det svårt att göra något åt själva beteendet, konstaterar han.