Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör butiksägaren Cicci Zhou berätta i klippet varför varor som trendar på Tiktok säljer bra i hennes butik. Foto: Kajsa Oscarson / Diba Dehnad / SVT

Handlaren: Tiktok får ungdomar att köpa dyra energidrycker från USA

Uppdaterad
Publicerad

De senaste tio åren har försäljningen av energidryck mer än fyrdubblats i Sverige, visar en undersökning som analysföretaget NielsenIQ gjort. Butiksägaren Cicci Zhou i Växjö säljer de populära dryckerna, och märker av att Tiktoktrender spelar en stor roll för kunderna.

Flera Youtubers och influencers marknadsför energi- och funktionsdrycker på sina kanaler. En av de större profilerna är amerikanen Logan Paul, som säljer drycken Prime. En flaska på 500 ml kostar drygt 100 kronor, och det säljer som smör i Cicci Zhous livsmedelsbutik i Växjö.

– Den är väldigt populär på Tiktok. Många vill testa nya grejer och köper även om det är dyrt, säger Cicci Zhou.

Växjö

Det senaste året har svenskarna druckit 74 miljoner liter energidryck sammanlagt, och det är mer än en fyrdubbling jämfört med år 2010.

Hör Cicci och kunderna berätta i klippet hur marknadsföring på Tiktok påverkar konsumtionsbeteendet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Växjö

Mer i ämnet