I går presenterades ett förslag på finansiering av höghastighetsbanan av Sverigeförhandlingen, som jobbar med genomförandet av höghastighetsbanan. Där förordas att tio procent av kostnaden på 190-330 miljarder kronor ska finansieras via bland annat medfinansiering från kommuner och regioner, banavgifter och tillfälliga infrastrukturskatter. Resterande kostnader bör finansieras med statliga lån.
Ingemar Almkvist (S) är kommunalråd i Älmhult. Han har fullt fokus på vilken dragning banan kommer att få – via Växjö eller via Värnamo – och oroar sig inte så mycket för kostnaden.
– Vi är villiga att betala en del, för det här är viktigt för oss, säger han.
Samtidigt visar beräkningarna att en västlig dragning blir ungefär 10 miljarder kronor billigare.
”På något vis måste det betalas”
Sverigeförhandlingen presenterade också ett förslag på ett slags extra skatt för fastighetsägare i närheten av de nya stationerna. Ett förslag som det finns stora frågetecken kring.
– Det finns alla möjliga och omöjliga förslag. Som politiker kan jag förstå vad de som bor närmast stationsområdet tycker om det, men någonstans, på något vis måste det betalas, säger Ingemar Almkvist (S).
Även i Ljungby är man beredda att betala för höghastighetsbanan.
– Att vi som kommun får vara med och betala någonstans, det har vi väl trott. Men det påverkar inte hur vi ser på den totala nyttan. I det långa perspektivet överväger nyttan, säger kommunalrådet Magnus Gunnarsson (M).
Den 1 februari presenterar Sverigeförhandlingen om det blir en östlig eller en västlig dragning genom Småland på den nya banan.