– Det är dofter som passar båda och det kan ju bli en ekonomisk fördel. Men då ska ju det bli bra också. Det kan ju gå åt det positiva eller negativa hållet. Det hänger ju lite på vad man har för PH-värde och dofter på kroppen, säger Samira Mustafai, butikssäljare.
Tydlig trend
Årets julklapp har varit en tradition inom detaljhandeln i 37 år. 2024 är det dofta gott som gäller, för alla. Klappen måste uppfylla tre kriterier: Den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse, samt svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
Har ni märkt en ökning i försäljningen av unisexdofter senaste åren?
– Ja, det har vi. Och jag tror det kommer att fortsätta uppåt. Men vi har också märkt av att kvinnor köper herrparfymer och vice versa i mycket större utsträckning, säger Samira Mustafai.
ÅRETS JULKLAPP SENASTE 20 ÅREN
2024: Unisexdoften
2023: Sällskapsspelet
2022: Hemstickade plagget
2021: Evenemangsbiljetten
2020: Stormköket
2019: Mobillådan
2018: Det återvunna plagget
2017: Elcykeln
2016: VR-glasögonen
2015: Robotdammsugaren
2014: Aktivitetsarmbandet
2013: Råsaftcentrifugen
2012: Hörlurarna
2011: Den färdigpackade matkassen
2010: Surfplattan
2009: Spikmattan
2008: Upplevelsen
2007: GPS-mottagaren
2006: Ljudboken
2005: Ett pokerset
2004: Den platta TV:n