Arenans framtid är en fråga som diskuterats under en längre tid. Både IKO och Oskarshamns kommun är överens om att något måste göras för att kunna möta de behov som finns.
– För att kunna vara med i SHL och Hockeyallsvenskan behövs en högre publikkapacitet och andra kommersiella möjligheter i arenan, säger klubbchef Martin Åkerberg.
Renovera eller bygga nytt
Alternativen är att antingen rusta upp den befintliga arenan, som ägs av kommunen, samt bygga till en träningshall eller bygga en helt ny arena. IKO kom i mars med förslaget att bygga en ny arena med finansiering från näringslivet. De nya arenaplanerna var Barometern-OT först med att rapportera om.
Det IKO behöver från kommunen för att kunna påbörja en nybyggnation är beslut kring placeringen av arenan samt ett årligt driftsbidrag.
– Vi har inte tagit ställning i den frågan, utan vi vill utreda det här alternativet. Sedan får man jämföra de här två, säger kommunalråd Andreas Erlandsson (S).
300 miljoner kronor
Enligt kommunens beräkningar skulle en renovering av arenan kosta 70 miljoner kronor och en ny träningshall 40-70 miljoner. IKO:s beräknade kostnad för en ny arena ligger på 300 miljoner kronor.
Men Martin Åkerberg menar att kommunen i slutändan skulle tjäna på en nybyggnation.
– När vi räknar på den årliga kostnaden för ränta, amortering och drift blir det billigare att bygga en ny arena. Då kan vi som klubb ta en större del av kakan. Kommunens kostnad blir större i renoveringen, för här är våra möjligheter begränsade och därmed våra möjligheter att betala en högre hyra.
Kommunen är tveksam
Andreas Erlandsson (S) är inte säker på att en ny arena är det bästa förslaget.
– Det är inte så att alla kostnader försvinner för kommunen om man väljer att bygga en ny arena. I dag ligger vår befintliga arena med kommunens simhall och här finns en energiutvinning. Arenans kompressorer värmer ju simhallens bassänger, så det finns energivinster.
Han menar även att detaljplanen måste ses över och att det kan tillkomma andra krav som kommunen måste lägga pengar på, exempelvis nya trafikutredningar.
Nu ska båda parter diskutera förslaget. Beslut förväntas fattas någon gång under 2021.