IFK Kalmar gör sig redo inför allsvenskan. Sportsligt och ekonomiskt. Truppen behöver förstärkas, föreningen behöver organisera och förbereda sig på ett nytt plan. Och det behövs av flera anledningar mer pengar.
– Ekonomin är som vanligt i en liten förening ofta ansträngd. Men det går ändå rätt bra. Vi har börjat sälja matchdräkten och det har nästan varit slagsmål om platserna, säger Nicklas Klope, ordförande i IFK Kalmar.
En ny marknadsgrupp där fem personer ingår har bildats i föreningen. Försäljning av säsongsbiljetter är en nyhet för förenigen och även för de biljetterna har intresset varit större än väntat.
– Det är klart att det är lättare när vi är i allsvenskan. Det märks att vi har annan status för omvärlden.
Konkurrens om sponsorer
IFK Kalmar förhandlar just nu med gamla och tilltänkta sponsorer. Konkurrensen om sponsorer blir en knäckfråga. Många företag sponsrar redan herrarna i Kalmar FF.
Länsförsäkringar är en av sponsorerna som omedelbart tog beslut om att sponsra lagen lika – 165.000 kronor till vardera förening. För Kalmar FF:s del är det lika mycket som tidigare.
– Jämställdhet är en självklarhet för oss. Herrlag och damlag på den här nivån skall ses jämnbördigt, säger Stina Franzén,kommunikation- och affärsutvecklare på Länsförsäkringar i Kalmar Län.
Men vad får ni ut av det? Ni är ju en affärsverksamhet.
– Det är klart att det är mindre publik och mindre uppmärksamhet på damfotbollen just nu. Men vi vill vara med att skapa förutsättningar för dem. Vi kan vara med att se till att det blir en plattform där andra företag går in och vill träffas och synas precis som vid herrarnas matcher.
Flera företag som SVT Nyheter har pratat med förhandlar forfarande med IFK Kalmar och har ännu ej bestämt sig. Flera säger dock att de kommer att öka sponsringen till föreningen rejält.