Vandalisering av busskurer kostade Kalmar länstrafik (KLT) 530 000 kronor under förra året.
Men den totala kostnaden för vandalisering kan vara högre – i Kalmar tätort ägs varannan busskur av företaget CTV, och deras kostnader är inte inräknade, uppger Linus Öjebrink Åsberg, kommunikatör på KLT i ett mail.
Fler – men mindre glasrutor
Varje år tvingas KLT att byta mellan 70 och 120 rutor. För att minska effekten och kostnaden av vandalisering har regionen valt busskurer med fler – men mindre – glasrutor i den senaste modellen.
– Vi har upphandlat nya busskurer, och då valde vi att ha en avdelare på rutan som gör att det blir fler, men mindre rutor. Så det blir lite enklare att hnatera om det blir skadegörelse, säger Conny Karlsson, chef för affärsutveckling på Kalmar länstrafik.
Har länstrafiken funderat på att byta ut era glas mot plast, som Växjö kommun gjort?
– Nej, det har vi inte gjort. Dels är det en kostnad, dels har vi ändå klarat att underhålla de kurer vi har. Glasrutan är också en stabiliserande funktion i själva kuren, säger Conny Karlsson.
I en tidigare rubrik stod det att hundra rutor per dag krossades. Detta är felaktigt, siffran gäller per år.