Bygglovsansökan, bokning av tid hos familjerådgivningen, schemarapportering för förskola och fritids – i takt med digitaliseringen av kommunen har e-tjänsterna kopplade till kommunens verksamheter blivit allt fler i Kalmar. Och en stor del av dem ligger fortfarande nere efter IT-attacken.
Bland annat skoltjänsten Edlevo där man rapporterar in schema och anmäler frånvaro för förskola, skola och fritids, som används av cirka 11.000 kommuninvånare och cirka 2000 medarbetare.
Tjänster beroende av interna datasystem
Och anledningen till att det dröjer innan e-tjänsterna kan öppna igen stavas verksamhetssystem. Nästan alla e-tjänster är kopplade till kommunens olika interna verksamhetssystem, eller datasystem – Edlevo till utbildningsförvaltningens, bygglov till samhällsbyggnadsförvaltningens ärendesystem och så vidare.
– När verksamhetssystemet kommer igång, då kan man sätta igång e-tjänsten, säger Anna Stålbrand Sundh, IT-chef på kommunen.
Tjänster som påverkar hälsa och liv prio
Inga av kommunens verksamhetssystem är i dagsläget redo att kopplas in igen. Efter IT-attacken håller samtliga system på att analyseras efter dataläckage och ”tvättas”. Vissa system har börjat testas internt, efter en prioritetsordning.
– Där går hälsa och liv först, säger Anna Stålbrand Sundh.