Beslutet innebär att regionerna har som mål att under perioden 2022-2025 starta och testa ny lokaltrafik mellan Växjö och Emmaboda, något som tidigare inte funnits. I förlängningen är målet att man ska kunna pendla, utan byte, med Krösatågen mellan Alvesta och Karlskrona.
Det är ännu inte bestämt hur många avgångar det handlar om – eller vilka stopp Krösatåget ska göra på sträckan. Men intresse finns exempelvis från Lessebo kommun att ha en pendlingsstation i Skruv.
Testavgångar redan 2024
Målet är att starta i gång ganska snart med testavgångar och sedan kunna utöka till omkring 12 avgångar per dag, säger Sven Sunesson (C), regionråd i Kronoberg som suttit med i diskussionerna.
– Kanske inte nästa år, men 2024 i alla fall eller senast 2025. Det vi ser från Kronobergs sida att det kommer att bli bekymmer med trafiken när man gör ombyggnation av Fagrabäcksrondellen så vi hoppas att det blir i samband med att det byggs.
Förbättrar förbindelserna
Samtal har förts under många år om att förbättra tågförbindelserna i sydost. Förväntade förändringar i Öresundstågens rutter, samarbetet mellan BTH i Blekinge och Linnéuniversitetet, Blekingarnas anslutningarna till stambanan i Alvesta, och det nya akutsjukhuset i Växjö är några av skälen till att regionerna vill binda ihop Karlskrona, Kalmar och Växjö bättre.
– I Kronoberg så när vi tittar framåt på utvecklingen av ett nytt akutsjukhus så behöver vi en bra kommunikation från hela området för att kunna rekrytera kompetent personal, säger Sven Sunesson (C).
Det är ännu inte helt klart vad satsningen kommer att kosta. Huvuddelen kommer att bekostas av Region Kronoberg, där de nya tågstoppen planeras. Enligt Sven Sunesson räknar man dock med en investering på 1,5 miljoner kronor per avgång.