– Vi är självklart besvikna. En dragning av en höghastighetsbana via Älmhult och Växjö skulle innebära ett väsentligt lyft för en del av landet som är väldigt eftersatt vad det gäller infrastuktursatsningar, säger Michael Stjernquist, vd Ikea AB.
Tidigare har kommunalrådet i Älmhult, Ingemar Almkvist (S) uttalat sig om att höghastighetsbanans dragning skulle vara avgörande för Ikeas framtid på orten. Men det tillbakavisar Michael Stjernquist.
– Älmhult är Ikeas hjärta. Vi har investerat över två miljarder här de senaste fem åren. Bland annat i varuhus, handelsplats och hotell, och det har vi gjort utan besked om en höghastighetsbana. Så vi kommer att finnas kvar och fortsätta att växa här, men det påverkar våra möjligheter med kompetensförsörjning.
Eftersatt infrastruktur
För Ikeas del skulle stopp på Höghastighetsbanan i Växjö och Älmhult innebära bättre pendlingsmöjligheter för personalen, och därmed också bättre rekryterinsmöjligheter, menar Michael Stjernquist.
– För oss är det viktigt att man nu fokuserar på att förbättra befintlig infrastruktur och att regeringen infriar sitt vallöfte och bygger sydostlänken från Älmhult ner till Karlshamn för att avlasta för framför allt godstrafik. Vi ser också att det är viktigt att en höghastighetsbana via Malmö och Hässleholm blir med öppna spår, så att tåg kan gå från höghastighetsbanan till södra stambanan, här finns stora restidsvinster till Älmhult och Växjö att göra. Redan idag ser vi stora behov av att förbättra befintlig infrastruktur, säger han.