Regionen har upphandlat ett avtal som kostar 4 miljarder kronor och som löper under en längre tid än det senaste avtalet. Något som har gjort det billigare för skattebetalarna, enligt regionen.
– I dag har vi tio trafikföretag, med det nya avtalet kommer vi bara ha en, säger Pär Welander.
El-bussarna inte levererade
Totalt rör avtalet kollektivtrafik med 170 bussar i hela länet. Men cirka 45 av dem är elektrifierade stadsbussar som ännu inte har levererats.
– Det beror på komponentbrist. Leverantörerna får inte fått fatt i komponenter som de behöver till bussarna, säger Carina Bengtsson (C).
Ny design på utsidan – och insidan
De nya regionbussarna har ett nytt utseende. På utsidan pryder ett landmärke från varje kommun bussens sidor. När Stadsbussarna levereras, kommer de att prydas med landmärken från Växjö.
Invändigt har bussarna utrustats med bland annat en väder- och nyhetstjänst, trådlöst internet och ladduttag för mobiltelefoner.