• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Mats Samuelsson

Länstrafiken Kronoberg skriver avtal på en miljard kronor

Uppdaterad
Publicerad

Den stora offentliga upphandlingen av skolskjutsar och serviceresor i Kronoberg försenades med sju månader efter en rättslig process. Men nu kan länstrafiken skriva avtal värt en miljard kronor med 30 olika företag.

Tanken var att upphandlingen skulle börja gälla från och med juni i år. Men efter att kommunen avslutat sin upphandling i juni 2017 så valde några av företagen som förlorat anbuden att överklaga beslutet.

– Det var ett företag som hade invändningar på att anbudspriserna hade läckt ut under pågående upphandling och att vi hade brutit mot lagen om offentlig upphandling. Men både kammarrätten och förvaltningsrätten i Växjö ansåg att så inte var fallet, säger Clas Carlsson som är upphandlingschef på Länstrafiken Kronoberg.

Sju månader försenat

Beslutet överklagades så sent som förra veckan av ett buss- och taxiföretag som begärde prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen.

– Vi fick beskedet för några dagar sedan som tyder på att domstolen inte kommer att bevilja prövningstillstånd, vi har fått klartecken på att skriva avtalen, säger Clas Carlsson.

Upphandlingen gäller sex år framåt och träder i kraft den 2 januari 2019. Avtalet är värt en miljard kronor och involverar 276 fordon som trafikerar såväl skolskjutsar som serviceresor.

– Det blir en rejäl miljösatsning. Hela 97 procent av fordonen kommer att rulla på förnybara drivmedel. Men det är viktigt att påpeka att det här inte var något kostnadsdrivande krav i upphandlingen, säger Clas Carlsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.