Tanken var att upphandlingen skulle börja gälla från och med juni i år. Men efter att kommunen avslutat sin upphandling i juni 2017 så valde några av företagen som förlorat anbuden att överklaga beslutet.
– Det var ett företag som hade invändningar på att anbudspriserna hade läckt ut under pågående upphandling och att vi hade brutit mot lagen om offentlig upphandling. Men både kammarrätten och förvaltningsrätten i Växjö ansåg att så inte var fallet, säger Clas Carlsson som är upphandlingschef på Länstrafiken Kronoberg.
Sju månader försenat
Beslutet överklagades så sent som förra veckan av ett buss- och taxiföretag som begärde prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen.
– Vi fick beskedet för några dagar sedan som tyder på att domstolen inte kommer att bevilja prövningstillstånd, vi har fått klartecken på att skriva avtalen, säger Clas Carlsson.
Upphandlingen gäller sex år framåt och träder i kraft den 2 januari 2019. Avtalet är värt en miljard kronor och involverar 276 fordon som trafikerar såväl skolskjutsar som serviceresor.
– Det blir en rejäl miljösatsning. Hela 97 procent av fordonen kommer att rulla på förnybara drivmedel. Men det är viktigt att påpeka att det här inte var något kostnadsdrivande krav i upphandlingen, säger Clas Carlsson.