Rektorerna Jonas Hallén och Märit Truuts berättar varför Lars Kaggskolan i Kalmar satt in vakter i korridorena.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Rektorerna Jonas Hallén och Märit Truuts berättar varför Lars Kaggskolan i Kalmar satt in vakter i korridorerna. Foto: Niclas Wimmerberg

Lars Kaggskolan i Kalmar sätter in väktare efter flera storbråk

Uppdaterad
Publicerad

Efter två stora bråk inom loppet av en vecka utanför Lars Kaggskolan i Kalmar väljer skolan att koppla in kommunens trygghetsvärdar.

– Det är företrädelsevis elever som kommer från andra skolor som kommit hit och slagits med varandra, säger Jonas Hallén programrektor.

Två bråk på en vecka

Det handlar om två fall av misshandel och hot inom loppet av en vecka utanför Lars Kaggskolan i Kalmar. I det första fallet ska uppemot 15 personer ha varit inblandade i ett stort slagsmål strax utanför skolområdet där vittnen också ska ha sett en kniv.

Även i det andra fallet skall ett flertal personer varit inblandade där personal från skolan fick ingripa.

– I det senaste fallet var det inte elever från vår skola som var inblandade, så det här är ju ett samhällsproblem också, säger Märit Truuts tf. rektor

Oroliga elever

Händelserna är polisanmälda och förundersökningar pågår. Två personer från det senaste bråket har gjort anmälningar mot varandra.

I övrigt finns inga misstänkta identifierade.

Är eleverna på skolan oroliga?

– De känner folk som har blivit knivskurna och annat i Kalmar efter att våldsvågen ökat här, så det är klart att de känner oro, säger Märit Truuts, tf. rektor

Lars Kaggskolan har sätter väktare in efter bråk.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Efter bråken: Blandade känslor bland eleverna på Lars Kaggskolan i Kalmar. Foto: Niclas Wimmerberg/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.