• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Barbro Bruce är själv logoped men också docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Foto: SVT

Logopeder saknas i många kommuner – därför behövs de

Uppdaterad
Publicerad

Färre än hälften av kommunerna som svarat på SVT:s enkät har logopeder anställda. I flera regioner får skolbarn med så kallade språkstörningar heller inget stöd av sjukvården och hamnar helt enkelt mellan stolarna.

SVT har i en enkät frågat samtliga kommuner i landet om vilken tillgång de har till logoped. Av de 223 kommuner som svarat uppger 123 att de varken har egna logopeder eller samarbetar med andra kommuner.

Barbro Bruce, som själv är logoped men också docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik, menar att samarbete mellan logopeder och speciallärare och specialpedagoger är viktigt för barn som är vad hon kallar språkligt sårbara.

Samarbetet mellan logopeder och pedagoger viktigt

– Logopeden och de på skolan som har den fördjupade kunskapen om språk-, skriv- och läsutveckling måste ju mötas. Väldigt gärna att logopeden finns inom ramen för skolans organisation, säger Barbro Bruce till SVT Nyheter.

De flesta barn som har språkstörning upptäcks av sjukvården i samband med BVC-besök. Under småbarnsåren får många av dem sedan hjälp på regionernas logopedmottagningar.

Men flera regioner har sedan som rutin att skriva ut barnen när de börjar i skolan. Och i skolan finns alltså inte alltid tillräcklig kunskap om språkutvecklingsproblem.

– Jag tycker att elevhälsoteamet behöver logopedisk kompetens för att kunna samverka så att allt som har getts och gjorts för och med barnet under förskoleåren måste fortsätta. Det kan ju inte bli ett abrupt slut, säger Barbro Bruce.

Ökande krav ju äldre barnet blir

Barbro Bruce pekar också på att kraven som barn utsätts för höjs för varje år i skolan.

– Det är väldigt stora språkliga krav i läroplanen för grundskolan. Och därför får man också vara beredd på att det behövs både fortsatt och ännu mer stöd när man utsätts för allt högre språkliga krav.

Fakta: Vad gör en logoped?

En logoped utreder och behandlar patienter med olika sorters svårigheter, främst kopplade till röst och tal.

Det kan handla om stamning, röstproblem, tal- och språksvårigheter hos barn och vuxna, sväljsvårigheter eller läs- och skrivsvårigheter.

Källa: Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.