– För några år sedan hade vi några barn med språkstörning. Pedagogerna fick tips från regionens logopeder, men behövde mer stöd i vardagen för att jobba med barnen. Då valde vi att anställa logopeder på förskolan, säger Louise Reuterstrand som är rektor för förskolorna Skogsgläntan och Kuddby förskola i Norrköpings kommun.
Logopederna arbetar nu i tätt samarbete med pedagogerna och det har gynnat inte bara de barn som har svårt med språkförståelsen.
– Det här gynnar alla barn, säger Louise Reuterstrand.
Knepet som gör det lättare att lämna på förskolan
Logopedens arbete handlar inte bara om att jobba med det talade språket, utan om att tydliggöra miljön – både visuellt och ljudmässigt. Det handlar också om att skapa bildstöd, så att vardagliga situationer blir enklare.
– Vi hade en del barn som tyckte att det var jobbigt att lämna föräldrarna, men det försvann nästan helt när vi införde det här, säger förskolläraren Petra Karlstrand.
I videon kan du bland annat se hur förskolan gjorde för att det skulle bli enklare för barnen att vinka hejdå till sina föräldrar.