Det är Linda Reneland-Forsman lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar som under fyra års tid har forskat i hur personer över 65 upplever den nya digitala värld vi lever i.
– Det jag har undersökt är deras möten med digital teknik i sin vardag, hur de påverkas och vad det är som de kämpar med. Jag har märkt att vi står inför en stor utmaning. Det har visat sig att vara uppkopplad också betyder att ha en aktiv roll i samhället.
Många av personerna i studien har tidigare levt ett rikt och aktivt liv på sina arbetsplatser – men efter att de blivit pensionärer så har de kommit allt längre bort från den digitala utvecklingen.
Slutar att resa
– När man äntligen har blivit pensionär så kan man inte fylla sitt liv med det som gett livet mening. Man slutar med att resa, eller gå på kulturella aktiviteter, säger Linda Reneland-Forsman.
Många av de äldre som vi har mött och pratat med på Kalmars gator känner väl igen sig i den bilden som Linda beskriver i sin forskning. Att allt går så mycket fortare i dag, sedan det blivit digitalt. Vissa upplever även problem när de ska resa någonstans – att bara köpa en vanlig tågbiljett har blivit ett hinder för många.
Många är beroende av att fråga om hjälp
All information i dag går att söka på internet och alla förväntas ha en dator. För att kunna göra vissa bankaffärer och söka information på nätet så är många beroende av att kunna fråga någon om hjälp.
– Jag pratade med en 93-årig kvinna som ville betala sin hyra. För att klara av det så hade hon tagit hjälp av sin 72-årige son, som själv inte behärskade tekniken utan fick hjälp från en tidigare arbetskamrat. Det här skapar en sårbarhet genom att allt mer kompetens måste lånas in, säger Linda Reneland-Forsman.
Många äldre i dag vill inte heller störa med sina frågor. De skuldbelägger sig själva och riskerar att hamna utanför samhället.
En viktig grupp
Linda Reneland-Forsman menar att det krävs aktiva insatser för att höja kunskapsnivån hos våra äldre.
– Vi kan inte vänta ut den här generationen, utan sådana här saker kommer alltid vara en kunskapsfråga. Det handlar om hur vi som samhälle organiserar och tänker in människor. Så många grupper som möjligt och i så många livslånga perspektiv som möjligt så att vi kan se hur vi bäst kan nå dem och tillgodose deras behov, säger Linda Reneland-Forsman.