Daniel Lundberg vice vd på Nelson Garden i Tingsryd märker att försäljning av fröpåsar ökat kraftigt. Foto: SVT/Janerik Henriksson/TT

Trädgårdsbranschen slår rekord under coronapandemin

Uppdaterad
Publicerad

Tomat, gurka, morötter, kål och sommarblommor –fröpåsarna går just nu åt i en rasande takt. För just i trädgårdsbranschen tycks det mitt under pågående coronakris gå riktigt bra.

Ett ökat intresse för odling är någonting som flera trädgårdföretag märkt av. Och att den pågående pandemin påverkat försäljningen tycks många vara överens om.

– Vi har ju hemmasemester här nu i hela norden och det har så klart hjälpt till. När man slutar klockan fyra, fem så kanske man har pendlat en timme innan och nu så lägger man ner datorn och telefonen och så kanske man fem minuter senare står på sin altan och blir ju jättesugen på att pyssla med sina odlingsbäddar som man har förberett, säger Daniel Lundberg, vice vd Nelson Garden i Tingsryd.

Flera företag märker en uppgång

– Det korta svaret är att intresset i princip dubblats jämfört med tidigare. Störst skillnad är det i vår webbutik, vilket också är logiskt eftersom det är det säkraste sättet man kan handla på. Så ja, Corona kommer definitivt få folk att odla mer, svarar Michael Karlsson marknadschef Impecta Fröhandel.

”Fler har tid för sin trädgård”

– Vi har också märkt en ökning för trädgård och odling. Om man tillåter sig att spekulerar så kan det bero på att fler är hemma och har tid för sin trädgård nu under coronapandemin. Vår ökning är främst inom frö och jord, svarar Jeanette Tretten konsernchef Econova.

– Vi har flerdubblat försäljningen av frö i år och märker av en ökning över hela vårt sortiment. Vi har historiskt haft en rätt bra ökning år från år men i år är ökningen mer än dubbelt så stor än vad vi brukar se. Vi vet att odlingsintresset är på uppgång, men vår analys är att pandemins påverkan definitivt har gjort att fler tänkt sätta spaden i jorden i år, skriver Lena Ljungquist vd Wexthuset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.