• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Olycksbussen underkändes av två olika bilprovningar i höstas. Foto: TT

Olycksbussen i Sveg underkändes två gånger i höstas

Uppdaterad
Publicerad

Den buss som kördes vid olyckan i Sveg när tre skolungdomar omkom blev underkänd två gånger på besiktningen i höstas. Samma problem, ett misstänkt fel med hjullagret på höger sida av framaxeln, var orsaken båda gångerna.

Under måndagskvällen kom uppgifter om att bussbolaget fick larmrapporter om tekniska problem med bussen så sent som dagen före olyckan inträffade. Det tillbakavisar dock Bergkvarabuss.

SVT Nyheter kunde tidigare under måndagen berätta att olycksbussen i Sveg underkändes på höstens besiktning.

Bussolyckan i Härjedalen

Bussen blev slutligen godkänd av Bergkvarabuss egen serviceverkstad Mekka Traffic. Mekka Traffic är också namnet på det moderbolag som äger Bergkvarabuss och serviceverkstäderna.

– Vi är ackrediterade av Swedac. De ställer oerhört höga krav, säger Simon Sandberg som är pressansvarig på Bergkvarabuss.

LÄS MER: Säkerhetsexpert: Bältesreglerna bör ses över

Chauffören klagade på vägen

Olycksbussen är en Setra dubbeldäckare årsmodell 2010. Det är en turistbuss som ägs och körs av Bergkvarabuss som har huvudkontor i Kalmar.

– Det är en bra buss. Det finns inget som tyder på att det skulle vara något fordonstekniskt fel på den, säger Simon Sandberg.

Chauffören i bussen ska ha klagat på att vägen var dålig.

– Han berättade att han upplevde väldigt svåra tjälskott i vägbanan. Enligt honom är det anledningen till att bussen kom ur kurs, säger Simon Sandberg.

Men under måndagskvällen rapporterar TV4 att larm om fel på bussen kommit så sent som dagen före olyckan. Bussen ska ha krängt från sida till sida av vägen, uppgifter som nu kommit polisen till del.

Uppgiften tillbakavisas av Bergkvarabuss. Bussen var inne på verkstad den dagen, men bara som en extra säkerhetskoll före resan, säger Simon Sandberg, pressansvarig på bussbolaget till SVT Nyheter Småland.

– Ingen chaufför skulle ha gett sig ut med en buss som inte var 100-procentigt säker, säger Sandberg.

LÄS MER: ”Var inne på verkstad, men bara som extra säkerhetskoll”

Bussen underkändes två gånger

Olycksbussen blev underkänd två gånger i rad i höstas innan den godkändes av Bergkvarabuss ackrediterade serviceverkstad Mekka Traffic. Första gången den underkändes var 27 oktober förra året. Den besiktigades då på Bilprovningen i Falkenberg.

SVT Nyheter Småland har tagit del av bussens besiktningshistorik från Transportstyrelsen. Vid besiktningen fick bussen ett föreläggande eftersom det fanns ett misstänkt fel på hjullagret på första axeln på fordonets högra sida.

Ljudet från hjullagret indikerade att något var fel.

LÄS MER: Svåra bussolyckan – detta har hänt

Godkändes av bussbolagets egen verkstad

När bussen var på ny besiktning två veckor senare, denna gång på Bilprovningen i Varberg, blev bussen underkänd för andra gången. Enligt Transportstyrelsens protokoll handlade det återigen om hjullagret på första axeln på höger sida.

Ljudet från hjullagret indikerade att något var fel.

En månad senare, 12 december 2016, fick Transportstyrelsen uppgift från Mekka Traffic att felet var åtgärdat. ”Tvåan” var släckt.

”Svårt att hitta källan till ett fel”

Bergkvarabuss pressansvarige Simon Sandberg säger till SVT Nyheter att felet med hjullagret avhjälptes på Mekka Traffics verkstad i Toftanäs utanför Malmö.

– Enligt arbetsordern så byttes båda hjullagren på höger sida fram, säger han.

Vad tänker du om att bussen fick underkänt för samma fel två gånger?

– Det kan vara svårt att ta reda på källan till ett fel. Man kan reparera och sedan dyker ett liknande fel upp igen.

Det är inte anmärkningsvärt?

– Nej. Vi har många bussar och vi jobbar stenhårt för att ha driftsäkra bussar. Har vi problem med en buss, som äventyrar trafiksäkerheten, så tas den naturligtvis ur bruk, säger han.

Anklagas för fusk av mekaniker

För några veckor sedan granskades Bergkvarabuss av tidningen Sydsvenskan. Tio mekaniker, som jobbar eller har jobbat på Mekka Traffics verkstad i Toftanäs utanför Malmö, intervjuades anonymt.

I artiklarna i Sydsvenskan finns uppgifter om att Bergkvarabuss fuskar med fordonens trafiksäkerhet, exempelvis uppges det att anmärkningar från besiktningen, så kallade ”tvåor”, släcks utan att själva felet avhjälps.

– De gör det jätteofta, säger en anställd till Sydsvenskan.

Sydsvenskans artiklar har lett till att Bergkvarabuss ska granskas i en extern revision.

– Vi ser allvarligt på anklagelserna som riktas mot oss. Vi vill gå till botten med om det finns några belägg för det som sägs. I samrådan med Region Skåne och Skånetrafiken har vi beslutat om en extern revision, säger Simon Sandberg på Bergkvarabuss till SVT Nyheter Småland.

Tillbakavisar kritiken

Bergkvarabuss har samtidigt tillbakavisat uppgifterna om att det fuskas med trafiksäkerheten när det gäller bolagets bussar.

– Vi tycker att granskningen var väldigt onyanserad. Vi känner inte alls igen oss, säger Bergkvarabuss pressansvarige Simon Sandberg.

Det lämnas uppgifter om att ni fuskar när ni släcker tvåor, vad tänker du om det?

– Kritiken har kommit från okända källor. Vi anser inte att vi har gjort något fel. Vi jobbar enligt hårda rutiner och vi har en mycket fin verksamhet.

Vill sköta kontrollerna själva

Mekka Traffic är en ackrediterad verkstad. Ackrediteringen ges av myndigheten Swedac som genomför regelbundna kontroller av verksamheten.

– De ställer oerhört höga krav, säger Simon Sandberg på Bergkvarabuss.

Vad tänker du om att det är Mekka Traffic, ert eget bolag, som kontrollerar bussarnas säkerhet?

– Vi är ackrediterade och vi har höga krav. Detta är vår kärnverksamhet. Vi hade naturligtvis inte nått en sådan position på marknaden i dag om vi inte varit noggranna med att ha säkra fordon.

Ni hade inte hellre sett att någon oberoende verkstad avhjälpt felen?

– Vi vill ha det i egen regi och tillse att det blir rätt gjort, säger Simon Sandberg på Bergkvarabuss.

Olycksbussen har tagits i beslag

Polisen har beslagtagit olycksbussen och den ska undersökas. Det finns i nuläget ännu ingen officiell förklaring till varför olyckan inträffade. En brottsutredning är inledd.

LÄS MER: Busschaufförens förklaring: ”Tjälskott i vägbanan”

– Vi jobbar just nu och genomför en teknisk undersökning på platsen, tillsammans med utredare från Statens haverikommission, säger polisens kommunikatör Peder Jonsson till SVT Nyheter.

Bergkvarabuss har enligt Simon Sandberg lämnat över alla uppgifter om bussen till polisen, bland annat om tillfället i december när felet med hjullagret avhjälptes av Mekka Traffic.

LÄS MER: Mark – en kommun i sorg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet