Telefonerna går varma på kommunen, och det är de stora vattenmängderna som sysselsätter personalen för tillfället.
– Allt annat arbete är inställt just nu, säger Anders Hagstedt på Kalmar kommuns kontaktcenter.
Både räddningstjänsten, Kalmar Vatten och kommunens produktionspersonal arbetar med de problem som de stora vattenmängderna skapar, och Kalmar kommuns kontaktcenter får in många anmälningar från personer som drabbats av översvämingarna.
Räddningstjänstens alla enheter, cirka 30 personer är ute och kämpar mot vattnet. Och Kalmar Vatten har lagt ner all sin ordinarie verksamhet och ägnar sig helt åt att få bort vattenmassorna.
Larmet om översvämningen vid stationsområdet kom in vid 10-tiden på måndagsförmiddagen. Vid lunchtid är översvämningen begränsad till framsidan och påverkar inte järnvägstrafiken meddelar Trafikverket.
– Vi får in väldigt mycket samtal just nu, säger Anders Hagstedt.
Produktionsavdelningen rensar brunnar och Kalmar Vatten rycker ut om det är källare som behöver tömmas, men den som har problem ska främst kontakta kommunens kontaktcenter på telefonnummer 0480-45000.
– Vi måste först prioritera de samhällsviktiga funktionerna så som stationen. Sen är det de större ställena som hotell och företag. Villor kommer i sista hand, säger Sara Svensson, informatör på Räddningstjänsten i Kalmar.
Samtidigt uppmanar hon villaägare med källare att själva ordna vattenpumpar.