– Som Kronobergare är jag extra glad över att i dag kunna presentera en historisk satsning på både järnväg och väg. Aldrig tidigare har en regering satsat ett så högt belopp på infrastruktur i sydöstra Sverige. Det här kommer betyda fler tåg, fler tåg i tid och säkrare vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Regeringen har sedan tidigare lagt 1,9 miljarder kronor för att arbetet ska påbörjas. Nu satsar de ytterligare två miljarder kronor till.
Satsningen på Sydostlänken innebär en helt ny bana mellan Olofström och Blekinge kustbana samt upprustning och elektrifiering av befintlig järnväg mellan Älmhult och Olofström.
Gör om till dubbelspår
I planen finns också bland annat en satsning på Kust-till-kustbanan för att göra om sträckan Växjö-Alvesta till dubbelspår och även sträckan Växjö-Räppe till dubbelspår.
Regeringen skjuter också till pengar för en nya mötesstationer mellan Älmhult och Karlshamn, slopande av flera plankorsningar över järnvägen, samt ombyggnad av Olofströms och Karlshamns bangårdar.
Även vägsatsningar ingår
I infrastruktursatsningen ingår också att bygga säkrare väger. Regeringen satsar på att bygga om E22 Ronneby Ö-Nättraby till motorväg och en ny trafikplats byggs vid den olycksdrabbade korsningen vid rastplats Glasporten på väg 25 i Nybro.
Kalmar väntar på besked
Däremot saknades idag besked om tågsatsningar i Kalmar län, något som efterfrågats i regionen. Detta kan dock komma senare då hela den nya nationella planen för transportinfrastruktur för perioden 2022-2033 presenteras senare i juni.
Kalmar kommun hoppas då på besked gällande satsningar på bland annat Stångådalsbanan och Tjustbanan.
– Om en eller två veckor kommer hela planen att presenteras och vi hoppas då att det kommer satsningar även i Kalmar län, säger Johan Persson (S) kommunalråd.