2016 fick regionen ett regeringsuppdrag att arbeta med jämställd tillväxt. Man analyserade då sin bildbank och upptäckte hur enformigt kronobergarna illustrerades. Majoriteten av fotona visade vita kvinnor i medelåldern och det saknades bland annat barn, äldre och personer med synlig funktionsnedsättning.
– Det var även väldigt få bilder med personer med till synes utländsk härkomst och det saknades hbtq-signaler förutom någon prideflagga. Det var en väldigt smal bild på kronobergarna som vi visade upp i vår kommunikation, säger projektledare Elsa Anderman på Region Kronoberg.
Behövde ett nytt verktyg
Genom finansiering av Tillväxtverket påbörjades förra våren arbetet med att utvidga bildbanken och jobba fram ett mer normkritiskt kommunikationssätt, genom bland annat workshops och inspiration från föreläsaren och den självbetitlade ”genusfotografen” Tomas Gunnarsson.
– Efter hans föreläsning tyckte vi att vi måste få ut ett nytt verktyg till medarbetarna för hur vi kan inkludera fler, säger Anna Persson, kommunikatör på regionen.
”Handlar om värdegrund”
Den nya handboken ska tillsammans med utbildning i normbrytande kommunikation hjälpa medarbetarna att bryta könsnormer i både bild och text. Detta för att inkludera alla invånare och komplettera bilderna av exempelvis den idylliska landsbygden och traditionella kärnfamiljen.
Regionen vill också vidga föreställningen av vissa yrken för att tilltala fler målgrupper.
– Jag ser det faktiskt som en del i vår värdegrund om respekt för människan. För oss handlar det om att öppna upp så att alla kan se att de är välkomna hos oss, säger regiondirektör Martin Myrskog.