Ett helt nytt signalsystem – ERTMS – håller på att byggas ut på Södra stambanan och kommer att vara installerat i Linköping 2024.
Det är inte kompatibelt med systemet som används på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik, samt på den norra delen av Stångådalsbanan mellan Linköping och Rimforsa.
– Vi är helt ensamma om denna typ av signalsystem, säger regionens trafikdirektör Karl-Johan Bodell.
Men några planer på att ersätta det har Trafikverket inte förrän tidigast efter 2025.
Nya tågen inte kompatibla
Samtidigt planerar Kalmar Länstrafik att köpa in nya tåg för cirka två miljarder kronor för att ersätta dagens slitna tåg på sträckorna. De kommer att leveras och tas i drift mellan 2023 och 2025, och är inte heller kompatibla med den nuvarande lösningen. Det skulle innebära att nya tågfordon upphandlas och köps in men kan inte trafikera Stångådals- och Tjustbanan alls.
Därför har regionen skrivit till Trafikverket och efterlyst en dialog om en nytt beslut att rusta upp signalsystemet. I eftermiddag kommer företrädare för regionen att träffa Trafikverkets regionala ledning för att diskutera frågan.